مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
بازتابِ بن مایه های اسطوره ای در قصۀ برادران طلایی در فرهنگ بختیاری

محمد انصاری؛ جهانگیر صفری؛ ابراهیم ظاهری عبده وند

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22059/jis.2023.366307.1235

چکیده
  در قصۀ «برادران طلایی»، از قصه های رایج در فرهنگ بختیاری، بن‏ مایه ‏های اسطوره ‏ای مختلفی همچون آیین قربانی برای الهۀ مادر، مطابقت شخصیت‏ ها با ایزدان، کارکرد اسطوره­ای اشیا و مکان‏ هایی چون حلقه، برف، کوه و انار دیده می‌شود؛ بنابراین فهم درست این قصه، در گروِ شناخت این عناصر اسطوره‌ای است که در این پژوهش، با روش اسنادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
نگرش به جهان آفرینش در ایران باستان در پرتو فلسفه ادغام: بحثی در الهیات اکولوژیک

مهدی رفعتی پناه

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 19-34

https://doi.org/10.22059/jis.2024.367055.1238

چکیده
  فلسفه ادغام تمام موجودات اعم از انسان، حیوانات، گیاهان و پرندگان را جزئی از کیهان قلمداد می ‏کند که از اصلی واحد، اصل حیات، پیروی می ‏کنند و در پی هدفی واحد که همانا نظم کیهانی است در حرکتند. بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بررسی شواهد تاریخی، آیینی، دینی و اسطوره ‏ای ایران باستان در پی پاسخگویی به این سؤالات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
تحولات و عوامل مؤثر بر زوال شهر تاریخی دهدشت از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار

داوود پاکباز کتج؛ حسن کریمیان؛ مصیب امیری؛ مجید منتظرظهوری

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 35-67

https://doi.org/10.22059/jis.2024.366402.1236

چکیده
  دهدشت یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب غرب ایران در دوران اسلامی است که در عصر صفوی از اهمیت و شکوفایی بسیار بالایی برخوردار بوده است. این شهر در دوران صفوی دارالملک و حاکم‌نشین ولایت بزرگ کهگیلویه بوده که محدودۀ وسیع کوره ارّجان سده‌های پیشین را در بر می‌گرفت. شهر دهدشت در دوران شکوفایی خود، دارای تمام ویژگی‌های شهری بوده است. هدف از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
بازنمایی پدیدارشناسانة هویت ملی در میان جامعه اهل حق ایران

سجاد امیدپور؛ ابوالفضل دلاوری

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 69-87

https://doi.org/10.22059/jis.2024.367886.1246

چکیده
  امروزه مفهوم هویت ملی مساله‎ای محوری در پروژه دولت_ملت‌سازی بوده و از مقومات اصلی مفهوم سرمایه اجتماعی است. از طرف دیگر اینکه جایگاه اهل تصوف در این پروژه چگونه قابل تعریف است خود موضوعی چالش برانگیز است. اثبات اینکه هویت ملی و نگرش مثبت به ملیت ایرانی در میان پیروان اهل  تصوف وجود دارد یا خیر پرسشی بنیادین و مهم است که تا پیش از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
نقد بلاغیِ «ضمیر» با تأکید بر احوالی از مسندالیه در داستانِ ضحّاک (با تأکید بر معانیِ ثانویة «قطعیت» و «اختصاص و انحصار»)

محمد چوپانی؛ غفار برج ساز

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22059/jis.2023.367874.1245

چکیده
  شاهنامه در شمار بهترین آثار حماسی عالم محسوب می­شود؛ گرچه محققانِ بسیاری به بررسی این اثر بزرگ پرداخته­اند؛ اما هنوز می­­توان زوایایی از این اثر بزرگ را آشکار نمود. یکی از این زوایا، بررسی کارکرد بلاغی ضمیر در این اثر سترگ است­. می­دانیم جابجایی کلمات در ­ساختار جمله و قرار گرفتن در جایگاه­های مهم آن با مقاصد بلاغی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
بررسی تحلیلی تاریخ نیشابور از آغاز تا حملۀ مغول

امید مجد؛ هادی بکائیان

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22059/jis.2025.376753.1282

چکیده
  نیشابور به عنوان یکی از کلانشهرهای دنیای اسلام در فاصله سده‎های سوم تا هفتم هجری قمری نقش مهمی در تحولات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایران و جهان اسلام ایفا نموده است. بررسی تاریخ نیشابور در این دوره نشانه‎های بسیار شاخصی از یک ایران کوچک در گستره مرزهای کرسی ایالت خراسان بزرگ، فرا روی ما می ‎نهد. در واقع می ‎توان با بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
سیر تحول دیوان‌عام گورکانی و تأثیر آن بر ستاوند صفویه

احمد حیدری

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 125-154

https://doi.org/10.22059/jis.2023.366739.1237

چکیده
  در بناهای تاریخی، بخش بیرونی یا عمومی یک سازه به نام­ های دیوان ­عام، ایوان و تالار پذیرایی شناخته شده و عملکرد آن، پذیرایی از میهمانان رسمی یا مکانی برای اجرای تشریفات رسمی و بارعام بوده است. طرح ستاوند از جمله عناصری است که در دوره صفویه در بناهایی مانند آینه ­خانه، عالی­ قاپو و چهلستون ایجاد می ­شود. شباهت ستاوند صفویه با ...  بیشتر