برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
بررسی تطبیقی داستان رستم در شاهنامۀ فردوسی و رام در حماسۀ رامایانا

یوسف علی بیرانوند؛ مینا خسروی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اسفند 1401

https://doi.org/10.22059/jis.2023.352136.1171

چکیده
  روایات حماسی و اسطوره‌‌ای اقوام هند و ایرانی به خاطر خاستگاه مشترک و روابط فرهنگی طولانی‌مدت تحت تأثیر یکدیگر قرار گرفته است. داستان‌های رستم در شاهنامۀ فردوسی و رام در رامایانا شباهت‌های زیادی با هم دارند. این پژوهش با روش تطبیقی- تحلیلی به دنبال بررسی ویژگی‌‌های مشابه و متفاوت داستان‌های رستم و رام است. شباهت‌‌ها و تفاوت‌های ...  بیشتر

برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
پژوهش تطبیقی صفت رذیلۀ خشم در ایران و هند باستان بر مبنای شاهنامه و مثنوی معنوی

حمیرا زمردی؛ مینا اکبرى فراهانی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22059/jis.2023.362004.1209

چکیده
  بحث از فضایل و رذایل اخلاقی از جمله اندیشه‌های مشترک در باورهای اخلاقی و عارفانه ایران و هند باستان است. براساس اندیشۀ دوگانه‌باوری صفات رذیله ناشی از نیروهای شر و تاریکی است و صفات نیک متأثر از نیروهای خیر و روشنی است. پرهیز از صفات رذیله، به‌ویژه صفت رذیلۀ خشم، در این اندیشۀ مشترک و نمود آن در آثار ایران و هند باستان تأکید شده است. ...  بیشتر

نزول به جهان زیرین در اسطوره های ایران

روح الله هادی؛ سهند آقایی؛ ژاله آموزگار

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 207-227

https://doi.org/10.22059/jis.2020.286033.703

چکیده
  در کیهان‌شناسی برخی شمنیسم‌ها، به‌ویژه شمنیسم آسیایی، عالم با سه منطقۀ کیهانی که با محوری مرکزی به هم می‌رسند، تجسم می‌یابد. شمن‌ها قادرند به آسمان‌ها فراز روند و با خدایان دیدار کنند یا به جهان زیرین نزول کنند و با شیاطین مرگ بجنگند. آن‌ها در حالت خلسه به جهان زیرزمینی هبوط می‌کنند و راه غلبه بر شیاطین را از خدایان فرمانروا بر ...  بیشتر

برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
گسترش یک روایت در منابع تاریخی و نقش آن در تصحیح و گزارشِ مصراعی از شاهنامه

خلیل کهریزی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 79-94

چکیده
  داستان‌های ملّی، در دوره‌های گوناگون، نقل و کتابت و بازنویسی شده‌اند و از همین روی روایت‌های مختلفی از آنها شکل گرفته‌است که بررسی آنها می‌تواند سیرِ دگرگونیِ روایت‌های ملّی را به دست دهد. یکی از دگرگونی‌های رایج در این روایت‌ها گسترش آنهاست که گاه با هدفِ توضیح و تفسیر یک جمله یا بخشی از روایتِ اصلی، در قالبِ داستانی فرعی، انجام ...  بیشتر

ساسان پنجم کیست؟

فرزانه گشتاسب

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 89-104

https://doi.org/10.22059/jis.2020.292178.752

چکیده
  به مدد برخی فرهنگ‌نامه‌ها از فردی به نام ساسان پنجم اطلاع داریم که کتابی به نام دساتیر را، که وحی خداوند بر پیامبری به نام مه‌آباد بوده است، از «زبان آسمانی» که کسی قادر به فهم آن نبوده به زبان فارسی ترجمه و تفسیر کرده است. تنها شواهدی که ما را به ساسان پنجم می‌رساند شاهنامه و برخی نوشته‌های تاریخی‌اند و تا جایی‌که ما می‌دانیم ...  بیشتر

پدیدارشناسی بایسته‌های عینی و ذهنی شهریار آرمانی در انگاره‌ ایرانیان؛ قبل و بعد از اسلام( مطالعه موردی نصیحةالملوک سعدی و اندرزنامه بزرگمهر در شاهنامه فردوسی)

سید نصراله حجازی؛ وحید بهرامی

دوره 9، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 61-80

https://doi.org/10.22059/jis.2019.73428

چکیده
  اندرزنامه نویسی میراث ارزشمندی است که به بازنمایی خرد سیاسی ایرانیان می­پردازد. محتوای اندرزنامه‌ها، همان‌گونه که از نامش پیداست، اندرزهای اخلاقی، مذهبی و سیاسی و اجتماعی نخبگان و مصلحان نسبت به شهریارِ زمان است. خطاب وارگی اندرزنامه‌ها، ترسیم‌کنندۀ شاه ایده آل و آرمانی نخبگان ایرانی است. در نگاشتن اندرزنامه‌ها به عنوان تبلور ...  بیشتر

نگاهی به منظومۀ نویافتۀ زال و مقاتل‌ دیو

رضا غفوری

دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 107-123

https://doi.org/10.22059/jis.2017.65712

چکیده
  سرگذشت زال، فرزند سام نریمان، یکی از پرماجراترین و شگفت‌آورترین داستان‌های متون حماسی و پهلوانی ایران است. موی سپید زال، رانده شدن او از درگاه پدر، پرورش یافتن در آشیانۀ سیمرغ و در نهایت عمر طولانی او، همگی ویژگی‌هایی است که چهرۀ زال را نسبت به دیگر قهرمانان داستان‌های ملّی متمایز نشان می‌دهد. در شاهنامه، زال در آغاز جوانی‌ پهلوان ...  بیشتر

نسبت تاریخ و حماسه در حماسة ملی ایران
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22059/jis.2013.35365

چکیده
  شباهت‌ها و تفاوت‌های حماسه و تاریخ و نسبت میان آن‌ها از دیر باز توجه محققان هر دو حوزه را به خود جلب کرده است، زیرا هر دو از طریق بیان روایت به گذشته می‌پردازند. شباهت میان این دو روایت تا حدی بوده، که گذشتگان گاهی تفاوتی میان روایت تاریخی و حماسی قائل نمی‌شدند. این امر شامل حماسة ملی ایران و عالی‌ترین نمونة آن، شاهنامه، نیز می‌شده ...  بیشتر

بررسی و مقایسه داستان کیومرث در شاهنامه و آدم در قرآن

صغری سلمانی نژاد مهر آبادی؛ عبدالرضا سیف

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 19-33

https://doi.org/10.22059/jis.2013.35367

چکیده
  وجوه شباهت­ها و تفاوت­های موجود بین شخصیت­های اساطیری و تاریخی و بیان آن می­تواند تاثیر و تاثر ممتد اسطوره و تاریخ در طول زمان و نتیجه­ این تاثیرات را نشان دهد. کیومرث همواره در اساطیر ایران به عنوان نخستین انسان که در ظاهر نیز تفاوت چشمگیری با انسان امروزی دارد، مطرح می­شود؛ اما در شاهنامه، فردوسی هرگز او را نخستین انسان ...  بیشتر