نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jis.2023.361312.1205

چکیده

ادبیات از آن رو که تجلی گاه و بازتاب دهندۀ واقعیت های زندگی و آرمان های انسان است، پیوسته تحت تأثیر تاریخ قرار می گیرد؛ از این رو، می توان ریشۀ بسیاری از داستان ها و روایت های ادبی را در حوادث و روایت های تاریخی جست و جو کرد. در این پژوهش، بر چهار روایت تاریخی و ادبی که نوع خاصی از نیرنگ و فریب که با آسیب رساندن به خود همراه است، بن مایه یا موضوع مکرر آن ها به شمار می آید، تمرکز می کنیم: روایت تاریخی زوپیر مربوط به عصر هخامنشی، روایت تاریخی رزم پیروز با هپتالیان مربوط به دوران ساسانی، داستان زاغان و بومان در کلیله و دمنۀ بهرام شاهی و داستان شاه نصرانی گداز در دفتر نخست مثنوی معنوی. در راستای به دست دادن یک دید جامع، در ابتدا خلاصه ای از هر یک از این چهار روایت بیان می نماییم (سطح توصیفی پژوهش) و سپس به تبیین اشتراکات و افتراقات آن ها می پردازیم (سطح تحلیلی پژوهش). گردآوری داده ها در پژوهش حاضر، متناسب با موضوع و روش آن، به شیوۀ کتابخانه ای صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهند که توطئۀ اصلی در این چهار روایت یکسان است؛ اما پردازش آن ها متفاوت است. افزون بر این، می توان روایت تاریخی زوپیر را منبعی کهن برای سه روایت دیگر دانست؛ منبعی که تا کنون مورد غفلت واقع شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

From Zopyrus to the Christian Torturing King; The Motif of Deception in Four Historical and Literary Narratives

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Fazilat 1
  • Arad Gholami 2

1 Full Professor of Persian Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran

2 PhD student in Persian Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Since literature is the manifestation and reflection of the realities of human life and their aspirations, it is constantly influenced by history. Therefore, the roots of many literary stories and narratives can be found in historical events and narratives. In this research, we focus on four historical and literary narratives that have a special type of deception as their motif: the historical narrative of Zopyrus during the Achaemenid era, the historical narrative of the battle of Peroz I with the Hephthalites during the Sassanid era, the story of the Crows and the Owls in Kelileh va Demneh and the story of the Christian Torturing King in the first book of Masnavi-ye Ma’navi. In order to provide a comprehensive view, at first, we give a summary of each of these four narratives (descriptive level) and then we explain their commonalities and differences (analytical level). The first narrative is about a Persian man named Zopyrus, who helped Darius the Great to conquer Babylon with a trick. The second narrative tells the story of a man from the companions of Akhshunwar, the ruler of the Hephthalites, who led to the defeat of the Sassanid army by gaining the trust of Peroz I. The third narrative depicts the conflict between two groups of birds, crows and owls, which ends in favor of the first group with the cleverness and cunning of a crow. The fourth narrative is the story of a Jewish king who, with the trick of his minister, causes internal conflict and mass killing of Christians. As can be seen, in all these four narratives, gaining the enemy’s trust by harming oneself is used as a motif, but the method of processing this motif is different in the aforementioned stories. This research, according to its topic and method, is conducted as library research. The findings of this research show that the main plot is the same in these four narratives, but their processing is different. In addition, the historical narrative of Zopyrus can be considered an ancient source for three other narratives; a source that has been neglected until now.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative analysis
  • Deception
  • Kelileh va Demneh
  • Masnavi
  • Motif
  • Zopyrus