برای مشاهده مقالات مرتبط با موضوع، روی نام موضوع کلیک کنید.
واکاوی مهاجرت پارسیان هند به ایران در دورة پهلوی اول

مهدی اسدی؛ فاطمه کاظمی زاده

دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 89-110

https://doi.org/10.22059/jis.2022.345623.1132

چکیده
  با تشدید اندیشة ناسیونالیسم پس از جنگ جهانی اول و افزایش سفر و تبادلات فرهنگی، احساسات مشترک میان پارسیان هند و حامیان ناسیونالیسم باستان‏گرا در ایران شدت یافت. پارسیان هند در نتیجة رشد ناسیونالیسم و توجه به مسئلة سرزمین و ملیت، به‏خصوص پس از آغاز جنگ‏های داخلی در هندوستان و تهدید امنیت مالی و جانی خود، به سرزمین اجدادی و امکان ...  بیشتر

ساسان پنجم کیست؟

فرزانه گشتاسب

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 89-104

https://doi.org/10.22059/jis.2020.292178.752

چکیده
  به مدد برخی فرهنگ‌نامه‌ها از فردی به نام ساسان پنجم اطلاع داریم که کتابی به نام دساتیر را، که وحی خداوند بر پیامبری به نام مه‌آباد بوده است، از «زبان آسمانی» که کسی قادر به فهم آن نبوده به زبان فارسی ترجمه و تفسیر کرده است. تنها شواهدی که ما را به ساسان پنجم می‌رساند شاهنامه و برخی نوشته‌های تاریخی‌اند و تا جایی‌که ما می‌دانیم ...  بیشتر

نگاهی تطبیقی به دخمة زرتشتیان در ایران و هند و جنبه‌های آیینی و دینی ساخت دخمه در سنت پارسیان

ایرج عنایتی زاده؛ ژاله آموزگار

دوره 8، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 93-108

https://doi.org/10.22059/jis.2018.68713

چکیده
  زرتشتیان را رسم بر این بود که مردگان خود را برای تدفین در دخمه می­ نهادند. دخمه­ های اولیه آنان بنایی بسیار ساده بر دیوارۀ کوه بود. از دورۀ اسلامی دخمه­ های دست­ ساز از خشت و سنگ پدید آمد که به برج شهره شد. در هند، زرتشتیان مهاجر موسوم به پارسیان، رسم دخمه ­نشانی را حفظ کردند. با گذشت زمان، پارسیان دخمه­ های جدیدتری مطابق با ...  بیشتر