نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران

2 استاد زبان و ادب فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

10.22059/jis.2022.343697.1119

چکیده

هدف از نگارش مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم فاصله در شعر حافظ بر مبنای نظریۀ فضاهای ذهنی فوکونیه و ترنر است. این نظریه که در حوزۀ معناشناسی شناختی مطرح می‌شود، به دلیل توجه خاص به فرایندهای معنایی و پیچیدگی‌های آن از منظر شناختی، می‌تواند در مطالعۀ غزلیات حافظ که همواره از نظر پیچیدگی مضامین، سرآمد شاعران پارسی‌زبان بوده، چهارچوب مناسبی را برای تحلیل فراهم سازد. بررسی‌ها نشان داد که مفهوم فاصله در شعر حافظ در قالب فاصلۀ مکانی و فاصلۀ زمانی و فاصلۀ معرفتی، نمود می‌یابد. فاصلۀ معرفتی، بیش از انواع دیگر فاصله در دیوان حافظ به چشم می‌خورد؛ بدین صورت که شاعر از عناصر زمانی و مکانی و به‌طورکلی ملموس و عینی بهره می‌برد تا یک مفهوم انتزاعی ـ یعنی فاصله در شناخت، معرفت، درک، دیدگاه ـ را به مخاطب القا کند. گاهی شاعر با نفی شباهت ظاهری میان دو چیز یا دو کس، بر تفاوت‌های باطنی و درواقع وجود فاصله میان آن‌ها تأکید می‌ورزد. این عمل حافظ را می‌توان شکستن چهارچوب‌های موجود و خلق چهارچوب‌های جدید دانست که با هنر حافظ در ساختارشکنی ارتباط دارد. گاهی نیز شاعر با در نظر گرفتن دو پدیدۀ متقابل، بر نفی تفاوت ظاهری و یکی بودن آنان در عمل و درواقع نبود فاصله میان آن دو تأکید دارد. این دسته ابیات براساس رویکرد فضاهای ذهنی در قالب آمیختگی مفهومی به خوبی تحلیل می‌شود؛ زیرا شاعر از دو فضای ذهنی متقابل بهره می‌برد و با ایجاد یک فضای آمیخته، فضای ذهنی جدیدی خلق می‌کند که هم عناصری از فضاهای درونداد دارد و هم عناصر جدیدی در آن ظاهر می‌شود که در فضاهای درونداد وجود نداشته و از تلفیق دو فضای متقابل حاصل شده‌است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The representation of the concept of distance in Hafez's poetry based on the theory of mental space of Fauconnier and Turner (1994)

نویسندگان [English]

  • Mostafa Eslami Sanjbad 1
  • Abdolreza Seyf 2

1 Phd student of Persian language and literature university of Tehran

2 Professor of Persian language and literature in Tehran university

چکیده [English]

The aim of this article is to scrutiny the concept of distance in Hafez Poetry based on the theory of mental spaces of Fauconie and Turner. This theory, which was proposed in the field of cognitive semantics, due to special attention to semantic processes and its complexities from a cognitive point of view, can provide a suitable framework  for analysis in the study of Hafez's sonnets, whom has always been the leader of Persian-language poets in terms of the complexity of their themes. Studies showed that the concept of distance in Hafez's poetry appears in the form of spatial distance, temporal distance and cognitive distance. cognitive distance is seen more than other types of distance in Hafez's poetry. In this way, the poet uses temporal and spatial elements and generally concrete and objective elements to convey an abstract concept, i.e. distance in knowledge, wisdom, understanding and perspective to the audience. Sometimes, by denying the apparent similarity between two things or people, the poet emphasizes the inner differences and actually the existence of a distance between them. This work of Hafez can be seen as breaking existing frameworks and creating new frameworks, which is related to Hafez's art of deconstruction. Sometimes, by considering two mutual phenomena, the poet emphasizes the negation of the apparent difference and their oneness in practice and the absence of distance between them. This group of verses can be well analyzed based on the approach of mental spaces in the form of conceptual fusion, because the poet uses two mutual mental spaces,and by creating a combined space of the two, creates a new space that contains elements of the input spaces and also new elements that did not exist in the input  spaces and are the result of the combination of two mutual spaces. The space builders in Hafez's poems that convey the concept of distance fall into two general categories: the first category is linguistic units whose main function and role is space creation (elements of time and space, contrast, negation, etc.) The second is not limited to specific linguistic units, but rather literary techniques that the poet uses as a space creator (multiple meanings and opposition).

کلیدواژه‌ها [English]

  • distance
  • mental spaces
  • opposition
  • blending
  • space builders
منابع
آقاگل‌زاده، فردوس، 1391، «بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ فضاهای ذهنی»، ادب‌پژوهی، تابستان، شمارۀ 20، صص 135ـ154.
بامداد، محمدعلی، 1369، حافظ‌شناسی (الهامات خواجه)، تهران، پاژنگ.
پورنامداریان، تقی، 1392 الف، «حافظ و خلاف عادت در صورت و معنی غزل»، بخارا، سال 15، شمارۀ 97، صص 15ـ33.
ـــــــــ، 1392 ب، در سایۀ آفتاب (شعر فارسی و ساخت‌شکنی در شعر مولوی)، چاپ 4، تهران، سخن.
حمیدیان، سعید، 1389، شرح شوق: شرح و تحلیل بر اشعار حافظ، تهران، قطره.
خرمشاهی، بهاءالدین، 1383، حافظ‌نامه (شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ)، چاپ 14، جلد 2، تهران، علمی و فرهنگی.
راسخ‌مهند، محمد، 1386، «اصول و مفاهیم بنیادی زبانشناسی شناختی»، بخارا، شمارۀ 63، صص 172ـ191.
شمس‌الدین محمد، حافظ، 1400، دیوان حافظ، به تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران، زوّار.
شیرافکن، محمدحسین و فاطمه صاحبیان، 1399، «بررسی فضاهای ذهنی سورۀ قمر با تأکید بر معناشناسی شناختی»، ذهن، زمستان، شمارۀ 84، صص 181ـ206.
فاضلی، فیروز و هدی پژمان، 1393، «فراروی از تقابل دوگانه در دیوان حافظ»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، سال 12، شمارۀ 23، صص 227ـ244.
گیررتس، دیرک، 1395، نظریه‌های معنی‌شناسی واژگانی، ترجمۀ کورش صفوی، چاپ 2، تهران، علمی.
گلفام، ارسلان و فاطمه علوی، 1385، «نگاهی به معناشناسی فضاهای ذهنی»، نشریۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال 16 و 17، شمارۀ 63 و 64، صص 210ـ231.
عامری، حیات و معصومه خیرآبادی و رضا خیرآبادی، 1394، «بررسی فضاهای ذهنی در متون خبری روزنامه‌های ایران»، علم زبان، بهار و تابستان، شمارۀ 4، صص 155ـ178.
نبی‌لو، علیرضا، 1392، «بررسی تقابل‌های دوگانه در غزل‌های حافظ»، زبان و ادبیات فارسی، دورۀ 21، شمارۀ 74، صص 69ـ91.
هجویری، علی بن عثمان، 1396، کشف المحجوب، تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدی، چاپ 4، تهران، سروش.
یوسفی، محمدرضا و مریم بختیاری، 1396، «هنر حافظ در ترسیم فراز و فرود ابیات بر پایۀ عنصر تقابل»، شعرپژوهی، سال 9، شمارۀ 3، پیاپی 33، صص 163ـ188.
Brandt, P. A,2005, “Mental spaces and cognitive semantics: a critical comment,” Journal of Pragmatics37 (10), 1578ـ1594.
Croft, W., & Cruse, D. A ,2004, Cognitive linguistics, Cambridge University Press.
Cutrer, L. M, 1994, Time and tense in narrative and in everyday language (Doctoral dissertation, University of California, San Diego).
Dancygier, B., & Vandelanotte, L, 2009, “Judging distances: Mental spaces, distance, and viewpoint in literary discourse,” In Cognitive poetics (pp. 319ـ382). De Gruyter Mouton.
Evans, V (Ed.), 2003, The structure of time: Language, meaning and temporal cognition. John Benjamins Publishing.
Evans, V, 2007, A Glossary of Cognitive Linguistics, Edinburgh.
Fauconnier, G, 1994, Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language,Cambridge: Cambridge Univ.Press.
Fauconnier, G., & Sweetser, E (Eds.), 1996, “Spaces, worlds, and grammar,” (pp. 1ـ28). Chicago: University of Chicago Press.
Fauconnier, G, 1997, Mappings in thought and language, Cambridge University.
Fauconnier, Gilles, 2001, Conceptual Integration, In http: //www.ifi.unizh.ch/ailab/people/lunga/conferences/EDEC2/invited/Faucounnier Gilles.pdf.
Fauconnier, G., & Turner, F. M., 2003, Polysemy and Conceptual Blending. Polysemy: Flexible Patterns of Meaning in Mind and Language, Mouton de Gruyter.
Harder, P, 2003, “Mental spaces: Exactly when do we need them?” Cognitive Linguistics14 (1), 91ـ96.
Lakoff, G., & Johnson, M, 2008, Metaphors we live by, University of Chicago press.‏
Van Hoek, K, 1996, “12 Conceptual Locations jor Reference in American Sign Language,” Spaces, worlds, and grammar, 334.