نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفه دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

این نوشته در گام نخست خود سعی کرده است، به ساخت گشایی غرشماری، مفهومی آشنا در فرهنگ سرزمین­مان ایران، بپردازد تا از طریق آن نشان دهد که اگر وجه مستور و پنهان این مفهوم دیده شود، برجسته گردد و امکانات رهایی‌بخش آن آزاد شود، می‌تواند از مفهومی سلبی و ناظر بر «بیرون بودن از شمار آدمی» به مفهومی ایجابی و ناظر بر مشارکت‌کننده‌ای فعال در «فرایند همه‌شمولی از پایین» تغییر مکان دهد و در برابر «ادعای همه‌شمولی از بالا با محوریت اروپا» قرار گیرد و سهمی راستین در ساختن تمدن انسانی ایفا کند. از این‌رو نوشته سعی کرده است وجه مغفول غرشماری را در برابر وجه پیدای این مفهوم قرار دهد و از دعوت برای مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن سخن بگوید. با وام گرفتن مفهوم دشوار «در راه» دریدا در کتاب اشرار: دو رساله درباره عقل و به کار گرفتن آن در متن و زمینه‌ای کاملاً متفاوت مقاله بحث کرده است که غرشماری توسط منطقی خود ایمن حفظ می‌شود. گرچه درست است که غرشماری همواره توسط منطق خودش از درون تهدید می‌شود، ولی واجد ذخایری است که می‌تواند از خود در مقابل تهدیدات دفاع کند و چون چنین است همواره می‌تواند بماند، بپوید و در راه باشد.این راه «در راه»، راهی که نه با پذیرش ادعای همه‌شمولی از بالا به غرشماری تن در می‌دهد و نه با پذیرش غرشماری، خود را از تحولات جهانی برکنار نگاه می‌دارد، راه همه‌شمولی از پایین خوانده‌شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Iran between “non-Recognition” and “Universalization from Above” (The Struggle for Recognition and the Call for Participation in the Movement of “Universalization from Below”)

نویسنده [English]

  • Hossein Mesbahian

Assistant Professor, Philosophy University of Tehran, Iran.

چکیده [English]

This paper seeks to provide a deconstructive account of a familiar term in Iranian terminology, i.e. “ghereshmari” (non-recognition), in order to demonstrate that in the absence of a phenomenological revelation and subsequent emphasis on the implications of this concept in our current historical situation, surrendering to the Eurocentric notion of universalism seems inevitable. By appropriating Derrida’s enigmatic notion of “to come” in a wholly different context, this paper argues that non-recognition is maintained by a logic of auto-immunization: similar to the self-destructive process in which a body’s immune system reacts against its own cells, non-recognition, which is always threatened by its own internal logic, contains its own resources by which it can defend itself in the face of its peril and thereby maintain its status as that which is “to come.” My appropriation of the term “to come,” which succumbs neither to non-recognition nor to the claims of universalization from above, can be called “universalization from below.” 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deconstruction
  • Ghereshmari
  • Universalization from above
  • Universalization from below
  • Eurocentrism
  • To come
آبراهیمیان، یرواند، ۱۳۷۷، ایران بین دو انقلاب، ترجمۀ احمد گل محمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران، نشر نی.
پیرنیا، حسن، ۱۳۷۰، ایران باستان، تهران، انتشارات دنیای کتاب.
ادیب‌الممالک، ۱۳۱۴، «جماعت کولی در انگلستان»، مجله ارمغان، دورۀ شانزدهم، شمارۀ ۹ ‏، ۱ صفحه - از ۶۷۵ تا ۶۷۵.
امامی، کریم، ۱۳۹۶،«ترجمه ناپذیرها و ترجمه پذیرها و راه آینده»، مجلۀ کلک، شمارۀ ۸، صص ۱۸۴-۱۸۹.
توحیدی، عمادالدین، ۱۳۸۳، «پرسه‌های کولی‌ها در سرزمین ایران»، مقام موسیقایی شمارۀ ۲۹، صص ۱۸-۲۰.
دهخدا، علی‌اکبر، ۱۳۴۱، لغت‌نامه دهخدا، جلد دوازدهم، تهران، دانشگاه تهران.
ذکاء، یحیی، ۱۳۳۷، کولی و زندگی او، تهران، هنرهای زیبای کشور.
زاکانی، عبید، ۱۳۵۳، کلیات عبید زاکانی، تصحیح و مقدمه‌: عباس اقبال آشتیانی، تهران، اقبال.
شریعتی، علی، ۱۳۸۴، ویژگی‌های قرون جدید، مجموعۀ آثار (۳۱)، تهران، چاپخش.
شریعتی، علی، ۱۳۸۵، خودسازی انقلابی، مجموعه آثار (۲)، تهران، الهام.
شریعتی، علی، ۱۳۸۶، تاریخ تمدن ۲، مجموعه آثار (۱۲)، تهران، قلم.
شریعتی، علی، ۱۳۸۷، چه باید کرد؟ مجموعه آثار (۲۰)، تهران،  قلم.
فردوسی، ابوالقاسم، ۱۳۷۳، شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان، نشر قطره.
فرزین، احمدعلی، ۱۳۸۵، «خنیاگران و سرودگویان دوره‌گرد »، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال ۵۷، شمارۀ ۴، صص ۱۱۳-۱۳۱.
مستوفی قزوینی، حمدالله، ۱۳۶۴، تاریخ گزیده، به اهتمام عبدالحسین نوائی، چاپ سوم، تهران، امیرکبیر.
مصاحب، غلامحسین، ۱۳۴5، دائرة المعارف فارسی، جلد دوم، (ش- ل)، تهران، امیرکبیر.
مصباحیان، حسین، ۱۳۹۸. «بازآفرینی خویشتن: مواجهه‌ای فلسفی با تاریخ‌نگاری هویت فرهنگی»،
فصلنامه علمی، پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا: تاریخ نگری و تاریخ‌نگاری. سال بیست و نهم، دورة جدید، شمارة ۲۳، پیاپی ۱۰۸. صص ۲۷۴-۲۵۵.
مصباحیان، حسین، ۱۳۹۸. «هابرماس و دیگری عقلانیت غربی: منطق دوگانه مشمول گردانیدن و از شمول خارج ساختن». مجله علمی، پژوهشی فلسفه. سال ۴۷، شمارۀ ۲، صص ۱۴۵-۱۶۵
مؤلف مجهول، ۱۳۱۸، مجمل التواریخ و القصص، تصحیح ملک‌الشعرای بهار، تهران، چاپخانه خاور.
مولوی، جلال‌الدین محمد، ۱۳۶۳، کلیات شمس یا دیوان کبیر، به تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر.
نصری اشرفی، جهانگیر، ۱۳۸۳، «کولی‌ها»، مجله مقام موسیقایی، شمارۀ ۲۹، صص ۸-۱۷.
هونت، اکسل، ۱۳۸۶، «گفتگوی اُلیویه وُارول با اکسل هونت: گفت‌وگویی پیرامون تئوری انتقادی و تئوری ارج شناسی»، ترجمه شیدان وثیق. قابل‌دسترس در:
یعقوبیان، رضا، «کولی‌ها، جمعیت پرخطر فراموش‌شده». قابل‌دسترس در:
Arnold, M, 1965, The Poems ofMatthew Arnold, Edited by K. Allott, New York, Barnes and Noble.
Amin, S, 1989, Eurocentrism, New York, Monthly Review.
Derrida, J, 1977, Politics of friendship, trans George, Collins, London,Verso.
Derrida, J, 2004, Eyes of the University, Right to Philosophy 2, Trans, Jan Plug et, al, Stanford, CA, Stanford UP.
Derrida, J, 2005, Rogues, Two Essays on Reason, Trans, Pascale-Anne Brault, Michael Naas, Stanford University Press.
Dussel, ‌E, 2000, “Europe, Modernity,‌ and Eurocentrism, "Nepantla, Views from South" - Volume 1, Issue 3.
Fichte, J G, 2000, Foundations of Natural Right, According to the Principles of the Wissenschaftslehre, Translated by Frederick Neuhouser, Cambridge Texts in the History of Philosophy, Cambridge, Cambridge University Press.
Hanson, B, 1983, “The “Westoxication” of Iran, Depictions and Reactions of Behrangi, al-e Ahmad, and Shariati, «International Journal of Middle East Studies, Vol. 15, No. 1, pp. 1-23.
Hegel, G W F, 1977, Phenomenology of Spirit, Translated by Arnold V. Miller, Oxford, Clarendon Press.
Honneth, A, 1992, The Struggle for Recognition, The Moral Grammar of Social Conflicts, Studies in Contemporary German Social Thought, Cambridge, Mass, MIT Press.
Mesbahian, H, 2010, "Modernity and its Other: The Logic of Inclusive Exclusion" Falsafeh, (Journal of Philosophy) University of Tehran. Vol. 38, No.1. pp. 165.190.
Mesbahian, H. and Norris, T., 2017. Dieter Misgeld: A philosopher’s journey from hermeneutics to emancipatory politics. Springer.
Misgeld, D., Norris, T. and Mesbahian, H., 2010, “A philosopher's journey from hermeneutics to emancipatory politics.” Philosophical Inquiry in Education19(2), pp.86-97.
Nicolas, R, 2003, Jacques Derrida, (Routledge Critical Thinkers Series), London, Routledge.
Rahnema, A, 1998, An Islamic Utopian, A Political Biography of Ali Shari’ati, London and New York, I. B. Tauris Publishers.
Ricoeur, P, 1992, Filosofia e liberazione, La sfida del pensiero del terzo mondo, Lecce, Italy, Capone Editore.
Shariati, A, 1980, Marxism and Other Western Fallacies: An Islamic Critique, Berkeley, Mizan Press.
Shariati, A, 1981, Collected Works, vol. 10, Tehran, Ferdowsi.
Shariati, A, 1979, Reflections of a Concerned Muslim, On the Plight of Oppressed Peoples, Ali A. Behzadnia and Najpa Denny, trans, Houston, Tex, Free Islamic Literatures, Inc.
Schelling, F, 1966,On University Studies, Trans, E.S. Morgan, Athens, Ohio State UP.
Taylor, C, 1994, “The Politics of Recognition”, in Multiculturalism, Examining the Politics of Recognition, Amy Gutmann (ed) Princeton, Princeton University Press, pp. 25–73.
Wallerstein, I.1997, “Eurocentrism and its avatars: The dilemmas of social science.” Sociological bulletin46(1), pp.21-39.