نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
منوچهری دامغانی از آن دست شاعرانی است که به موسیقی توجه داشته و اصطلاحات موسیقایی در دیوان او بسی بیش از دیوان بسیاری از شاعران دیگر آمده است. با توجه به متونی که تا کنون به چاپ رسیده، بعضی از این اصطلاحات نخستین بار در دیوان او آمده و در جای دیگری – تا آنجا که دیده شد و پژوهشگران حوزة موسیقی نیز دیدهاند – نمیتوان آنها را یافت. همین موجب میشود که معنای دقیق و ضبط درست این اصطلاحات چندان روشن نباشد، بهویژه آنکه دستنویس ارزندهای از دیوان او در دست نیست. این مقاله توضیحی است در باب معنا یا صورتِ اصلی چند واژه و اصطلاح موسیقایی در دیوان منوچهری دامغانی. در کنار این توضیحات، چند بیت از دیوان نیز تصحیح شده است. در چند مورد، توضیحات دادهشده معنای تازهای از یک اصطلاح ارائه نمیدهد و ردّ آنچه پیشتر در آن باره گفته شده نیست، اما چیزی افزون بر آنچه پیش از این در منابع دیگر دربارة آن آمده بوده، به دست خواهد داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
About a few Musical Terms in the Manoocheir's Divan
نویسنده [English]
- Razie Abadian
چکیده [English]
Manuchehri-ye Damghani is among the poets who expressed considerable interest in music, and the musical terms in his divan are more frequent than the works of many other poets. According to the published texts, some of these terms appeared for the first time in his collection of poems (divan) - as far as observations and studies of music scholars have revealed. Therefore, the precise meanings and correct recordings of these terms are not crystal clear; particularly, since a worthwhile version of the original manuscript of his divan is unfound. This paper obtains an explanation of the meanings or the original recordings of several terms related to music in the divan of Manuchehri. Also, a few verses of his divan have been critically edited. In some cases, the explanation of the author does not provide a new meaning for a term, nor does it reject what has been said before, but conveys more information than other sources.