نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حفاظت و مرمت اشیاء فرهنگی- تاریخی هنر دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشگاه هنر تهران

چکیده

آیین­ها از مهم­ترین کنش­ها و ارجمندترین میراث­های انسانی برجامانده و جاری در جوامع هستند. نخل­گردانی، آیین کهن ایرانی که با ورود اسلام به ایران در ادامة حیات خویش، رنگ و بوی شیعی به خود گرفته، آیینی همچنان زنده و پویا و گنجینه­ای غنی برای شناخت بخشی از فرهنگ ایرانیان است. اشیاء از ملزومات و اجزاء اساسی برگزاری بعضی از این آیین­ها هستند. نخل­ها، اشیاء محوری در برگزاری آیین نخل­گردانی، به عنوان آثار فرهنگی و تاریخی و بخشی از میراث ملموس و منقول، اشیائی ارجمند و شایستة حفاظت و احترامند. پیش­درآمد این حفاظت، شناخت ویژگی­ها، ارزش­ها و کارکردهای این آثار است. هدف از این پژوهش شناخت کارکردهای نخل به عنوان یک شیء آیینی در آیین نخل­گردانی است. مواد پژوهش با استناد به منابع مکتوب، مشاهدات میدانی و مصاحبه فراهم شده است و یافته­های پژوهش نشان می­دهد که نخل در جایگاه یک شیء آیینی و به عنوان یک اثر فرهنگی، دارای کارکردهای اعتقادی، نمادین و یادمانی بوده و انتقال­دهندة دانش بومی و حامل سنت­ها و آداب سنتی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Functionality of Nakhl in Nakhl-gardani Ritual (Carrying Symbolic Coffin) in Terms of Protecting Iranian cultural treasures

نویسندگان [English]

  • Adele Mohtasham 1
  • Samad Samanian 2

1 Ph.D Candidate of Conservation and Restoration of Cultural Heritage, Art University of Tehran

2 Art university of Tehran

چکیده [English]

Rituals are among the most significant human legacies in societies. Nakhl-gardani is an ancient Iranian ritual, which affected by Shiʻi culture after the arrival of Islam to Iran. Objects are the essential components of the rituals, and Nakhl, the pivotal object of  Nakhl-gardani, should be properly protected and respected as a cultural and historical heritage. The prelude of this protection is to recognize the features, values, and functions of the Nakhls, therefore, the purpose of this study is to recognize the Nakhl functions as a ritual object. The research materials include written sources, field observations, and interviews. The findings of the research show that Nakhl, as a ritual and cultural object, carries out functions related to belief, as well as symbolic and memorial functions. It transmits indigenous knowledge and conveys Iranian traditions and customs as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian rituals
  • ritual object symbolism
  • Nakhl
  • Nakhl-gardani
اسلامی ­ندوشن، محمد علی،1392، روزها، جلداول، تهران، ­یزدان.
افشار، ایرج، 1374، یادگارهای­یزد، جلداول، تهران، انجمن­آثار و مفاخر فرهنگی.
اولیاء، محمدرضا،1376، «واژه­نامة معماری ­اسلامی»، مجموعة ­مقالات ­کنگرة ­تاریخ ­معماری­ و شهرسازی­ایران، جلد پنجم، تهران، سازمان ­میراث فرهنگی­ کشور، صص. 286-321.
آل­احمد، جلال، 1343، ارزیابی ­شتابزده، تهران.
آیتی ­تفتی، عبدالحسین، 1317، تاریخ­یزد، یزد، چاپخانة ­گلبهار.
بلوکباشی، علی،1380، نخل­گردانی: نمایش ­تمثیلی ­از جاودانگی ­حیات­ شهیدان، تهران، دفتر پژوهش­های ­فرهنگی.
بلوکباشی، علی، 1389، «تابوت­گردانی: نمایش ­تمثیلی ­قدسیانه»، در فرهنگ ­خود زیستن ­و به ­فرهنگ­های ­دیگر نگریستن، تهران، گل­آذین.
بلوکباشی، علی، 1392، «هنرعامه: مجلای­ علایم­ رمزی»، مجموعة ­مقالات ­انسان­شناسی ­هنر، به­کوشش­بهار مختاریان ­ومحمد رضا رهبری، اصفهان، حوزه­ی­هنری.
بمانیان، محمدرضا و فریال احمدی، 1389، مبانی­ طراحی ­منظر طبیعی ­در مناطق ­حفاظت­شده، تهران، فرهنگ­ پارس.
پیرنیا، محمد کریم و غلامحسین معماریان، 1380، سبک­شناسی ­معماری­ ایران، تهران، نشر پژوهنده و نشر معمار.
پروندة ­ثبت ­ملی ­آیین ­نخل­گردانی، 1389، معاونت­ حفظ، احیاء ­و ثبت ­آثار (عنوان: آئین­نخل­برداری در استان ­یزد)،دفتر ثبت ­آثار.
چمبرز، رابرت، 1376، توسعة ­روستایی: اولویت­بخشی ­به ­فقرا، مصطفی ­ازکیا، تهران، دانشگاه­تهران.
حصوری، علی،۱۳۷۸، سیاوشان، تهران، چشمه.
حصوری، علی،۱۳۸۴، آیین­شناخت،تهران، چشمه.
دهخدا، علی ­اکبر،1373، لغت­نامة ­دهخدا، چاپ ­اول(ازدوره­ی­جدید)، تهران، مؤسسة ­لغت­نامة ­دهخدا.
رمضان­خانی، صدیقه، 1396، فرهنگ­ عامة ­مردم ­شهر یزد، یزد، پژوهشگاه­ فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ ­و ارشاد اسلامی.
خاکی، محمد رضا و سیاوش قائدی، 1393، «ریخت­شناسی ­آیین­نخل­گردانی: نمایش ­نمادین ­جاودانگی اساطیر»، کتاب ­صحنه، پاییز و زمستان 1393و بهار 1394، ش 97، صص 5-24.
شریعتی،علی، ؟، تاریخ ­و شناخت ­ادیان، تهران.
فرامکین، گرگوار، 1372، باستان‌شناسی ­در آسیای ­مرکزی، صادق ­ملک­ شهمیرزادی، تهران، وزارت­ امور­خارجه.
کاظمی، سمیه، 1391، بررسی­انسان­شناختی ­هنرهای ­تزئینی ­در نخل­گردانی ­محلة ­هردة­        ابیانه،  انسان­شناسی، س10، ش 141.
کالرک، کنت،1370، سیر ­منظره­پردازی ­در اروپا، ترجمة بهنام­ خاوران، تهران، ترمه.
مخلص، فرنوش و دیگران،1392، «مزار پیرمراد، منظر فرهنگی ­آیینی­ بانه»، باغ­ نظر،27، صص 27 -38.
مزروعی، علی، 1363، «آرشیوهای ­آفریقا و سنت­های ­غیر مکتوب»، پیام ­یونسکو، ش 178، صص12-      14.
موریس، برایان،1383، مطالعات ­مردم­شناختی ­ادیان، ترجمة سید حسین­ شرف­الدین ­و محمد فولادی، قم، زلال ­کوثر.
نصر، سید حسین، 1380، معرفت ­و امر قدسی، ترجمة فرزاد حاجی­میرزایی، تهران، ­فرزان­روز.
Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, 2014 Edition, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Intangible Cultural Heritage. http: // unesdoc. unesco. Org / images / 0023 / 002305 / 230504e.
Brabyan, L., 1998, GIS analysis of macro landform, Presented at The 10th             Colloquium of The Spatial Information Research Center, University of Otago, New Zealand,16-19 November 1998.
Chelkowski, P., 1979, Ta’ziyeh: Ritual and Drama in Iran, New York, New York University Press.
Chelkowski, P., 2006, Art for Twenty-four Hours, Islamic Art in the19th Century: Tradition, Innovation, And  Eclecticism, ed. by Doris Behrens-Abouseif, Stephen Vernoit, Netherland, Brill.
Chelkowski, P., 2008, NAḴL, Encyclopædia Iranica, Online edition, available at:http://www.iranicaonline.org/articles/nakl-object-in-the-mourning-rituals (Access date: 19/1/2017).
Chelkowski, P., 2010, Eternal Performance: Taziyeh and Other Shiite Rituals, Chicago, Seagull Books.
Ducrot, O. and J. M. Schaeffer, 1995, Nouveau  dictionnaire  encyclopédique des sciences du langage, Paris, Éd. du Seuil.
Fichtner, J. A., 2003, Tradition, in New Catholic Encyclopedia, 2nd ed., Vol.14. Washington D.C, Gale.
Geertz, Clifford,1983, Local knowledge, New York, Basic Books.
Guillaud, H., 1998, Technical Annexes and Recommendations, Conservation of Chogha Zanbil, Paris and Tehran, UNESCO/Japan Trust Fund Project.
Habermas, T., 2001, Objects: Material, in N.  J. Smelser and       P. B. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Oxford, Elsevier, pp. 10797-10801.
Kelkar, M., 2007, Local Knowledge and Natural Resource Management: A Gender Perspective, Indian Journal of Gender Studies, 14: 295.
Nelson R. and M. Olion, 2003, Memory and monument, made and unmade, Chicago and London, University of Chicago.
Oliver, P., 1986, Vernacular Know-How, Mateial culture, Vol. 118 (3): 113-126.
Petzet. M., 2009, Genius loci: The  spirit of monuments and sites, In Conserving the authentic, Essays in honour of Jukka  Jokilehto, Stanley-Price, N. & J. King, Rome: ICCROM, 63–68.
QUÉBEC DECLARATION ON THE PRESERVATION OF THE SPIRIT           OF PLACE Adopted at Québec. Canada. October 4th 2008. http: // whc. unesco. Org / uploads / activities / documents / activity-646-2.
Rappaport, R. A., 1999, Ritual and Religion in the Making of Humanity, United Kingdom, Cambridge University Press.
Richards, F. Ch., 1931, A Persian journey: being an etcher’s       impressions of the middle East, with forty-eight drawings, London: London Jonathan Cape.
Sauer, C., 1925, The Morphology of  Landscape,  University of California Publications in Geography.
Shils, E.,1971, Tradition, Comparative Studies in Society and History, Vol.13, No. 2, Special Issue in Tradition and Modernity.
Shils, E., 2006, Tradition, Chicago, University of Chicago Press.
Turner, V. W., 1973, Symbols in African Ritual, Science, Vol. 179, No, 4078, 1100-1105.
Von Graefe, A., 1930, Iran. das neue Persien, Atlantis Verlag, Berlin / Zurikh.
Walker, S., 2005, Object Lessons: Enduring Artifacts and Sustainable Solutions, Design Issues, No. 3, Autumn 2005, pp. 20-31.
Warren, D.  and K. Cashman,1988, Indigenous knowledge for sustainable agricultural rural development, Gatekeeper                 Series, No. SA10, London, International institute for environment.