نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهان

2 دانشیار دانشگاه هنر اصفهان

3 استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران

چکیده

گونه‌ای از دیوارنگاره در برخی از کلیساهای ایران وجود دارد که از نظر مواد و مصالح، روش اجرا و به‌طور کلی از نظر ماهیت با دیگر دیوارنگاره‌ها متفاوت است و تا کنون پژوهشی مستقل در مورد آنها انجام نشده است. هدف این مقاله شناخت شیوۀ اجرای این گونه از دیوارنگاره‌ها و همچنین شناخت سیر تحول آنها از طریق مطالعات میدانی، کتابخانه‌ای و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده است. به دلیل کمبود پژوهش و ثبت اطلاعات فنی در این حوزه به زبان فارسی، در این پژوهش مطالعات اولیۀ انجام‌شده معطوف به دیوارنگاره‌های بوم‌پارچۀ اروپایی است و در مرحلۀ دوم به دیوارنگاره‌های بوم‌پارچۀ کلیسای وانک و کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز پرداخته می‌شود. در دورۀ رنسانس، جهت حل  برخی از مشکلات دیوارنگاره‌های بزرگ و سقف‌نگاره‌ها، در مراحل اجرا به مرور زمان تغییراتی را به ‌وجود آوردند که در نهایت شیوه‌ای متفاوت و جدید از دیوارنگاره به وجود آورد که در این تحقیق به نام دیوارنگارۀ بوم‌پارچه نامیده می‌شود. در پژوهش حاضر تلاش شده چگونگی به وجود آمدن این شیوه در اروپا و نمونه‌های آن در کلیساهای ایران مورد بررسی قرار گیرد تا آغاز راهی باشد جهت شناخت این آثار در کشور ایران.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation of Iranian Churches Textile Marouflage (Case Study: Vank Cathedral, Madonna Church in Isfahan, Madonna Church in Tabriz)

نویسندگان [English]

  • Yaser Hamzavi 1
  • Hosayn Ahmadi 2
  • Rasoul Vatandout 3

1 PhD. Candidate in Art, Faculty of Restoration, Art University of Isfahan

2 Associate Professor, Faculty of Restoration, Art University of Isfahan

3 Assistant Professor, Azad University, Tehran Branch

چکیده [English]

There are specific forms of mural paintings in some Iranian Churches that are different from other usual wall paintings in materials, methods as well as implementation techniques. Unfortunately, these mural paintings are not studied until now. The aim of this paper is the identification of history of development, and used materials and techniques in these historic paintings by field and literature investigations. Regarding limited literature in this field (especially in Persian language), the first stage of this study has focused on European textile Marouflage and in the second stage, textile Marouflage of Vank Cathedral, Madonna Church in Isfahan and Madonna Church in Tabriz are investigated. At the Renaissance period, some technical changes were occurred in operation process of large wall paintings and ceiling paintings that finally led to a new and different type that is noticed as Marouflage in this paper. These paintings are executed on the layer of cloth (canvas) and then installed on the wall that is known as a part of the architecture arrays. In this paper, the process of formation of this type of wall painting in Europe was studied and present examples of this method in Iranian churches are introduced and explained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian art
  • Christian art
  • church painting
  • textile Marouflage
منابع
آراکلیان، هامازاسب (1383). نگارنامه و راهنمای کلیسای مریم مقدس، کلیسای گئورگ مقدس و صومعه کاترین مقدس جلفای اصفهان، تهران، نائیری.
 اصلانی، حسام (1391). فن‌شناسی آرایه‌های‌گچی در معماری ایران دوران اسلامی، رسالۀ دکتری مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان.
بزرگمهری، زهره؛ خدادادی، آناهیتا (1390). آمودهای ایرانی: شناخت، آسیب‌شناسی و مرمت، تهران، سروش دانش.
حق‌نظریان، آرمن (1385). کلیساهای ارامنه جلفای نو اصفهان، تهران، فرهنگستان هنر.
حمزوی، یاسر (1393). کشف کتیبه‌ای کهن در کلیسای وانک (سورپ آمناپرگیچ) اصفهان، دانش مرمت و میراث فرهنگی، س 2، ش 4، صص 49-58.
حیدری، فرزانه (1391). بررسی فن‌شناختی نوعی از تزیینات گچی زیر گنبد سلطانیه، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان.
دیویس، دنی و دیگران (1388). تاریخ هنر جنسون، ترجمۀ فرزان سجودی و دیگران، تهران، فرهنگ‌سرای میردشتی.
رحمانی، رضا (1378). آسیب شناسی و مستندنگاری تزئینات داخلی بنای گنبد سلطانیه، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر.
سیمونیانس، آرموند (1392). بررسی سیر معماری کلیسای مریم مقدس تبریز، پیمان، س 17، ش 66.
قوکاسیان، هراند (1347). نمازخانه‌های ارامنه در جلفای اصفهان، ارمغان، دورۀ سی‌وهفتم، ش 8، ص 406-409.
_________ (1351). کلیسای وانک جلفای اصفهان، ارمغان، دورۀ چهل و یکم، ش 11، صص 800-804.
کار، داوسن؛ مارک، لئونارد (1384). شیوۀ نگرش به تابلوهای نقاشی (راهنمای اصطلاحات فنی)، ترجمۀ حمید فرهمند بروجنی، اصفهان، گلدسته.
کفشچیان مقدم، اصغر (1383). بررسی ویژگی‌های نقاشی دیواری، هنرهای زیبا، ش 20، صص 67-78.
کلارک، مایکل (1389). فرهنگ فشردۀ اصطلاحات هنر آکسفورد، ترجمۀ الهام‌السادات رضایی، تهران، برگ نگار.
مکی‌نژاد، مهدی (1388). تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی، تزیینات معماری، تهران، سمت.
ملکمیان، لینا (1380). کلیساهای ارامنۀ ایران، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
هنرفر، لطف‌اله (1344). مشاغل و مناصب ارامنه جلفای اصفهان در دورۀ صفویه و قاجاریه، وحید، ش 20، ص 68-73.
هنرفر، لطف‌اله (1350). گنجینۀ آثار تاریخی اصفهان، آثار باستانی و الواح و کتیبه‌های تاریخی در استان اصفهان، اصفهان، کتابفروشی ثقفی.
هوسپیان، شاهن (1386). معماری کلیساهای اصفهان، پیمان، س 10، ش 40،
هویان، آندرانیک (1382). کلیساهای ارمنیان ایران، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
_________  (1388). هنرمندان ارمنی ایران، تهران، فرهنگستان هنر.
یونانسیان، ایساک (1392). هنر ارمنیان و وزن یک اقلیت در میان یک ملت، پیمان، س 17، ش 64.
Andres, Glenn; Hunisak, John; Turner, Richard 1994. The Art of Florence. volume II. Artabras, New York/London.
Ashjian, Mesrob Vardapet 1975. Album All Saviours Cathedral New Julfa. Iran, Diocesan Council of the Armenians in Iran and India.
Black, James 2000. The Fabric of Images: European paintings on Textile Supports in the 14th and 15th Centuries. Archetype Publications, London.
Bomford, David; Dunkerton, J. Gordon, D. et al, 1989. Art in the Making: Italian Painting befor 1400. National Gallery Publications, London.
Boston Public Library, 2014. The Sargent Murals at the Boston Public Library (History, Interpretation, Restoration).
Bradshaw, Peter; Bush, Alan 1996. Conservation of Three Horizontally Hung Paintings by Antonio Bellucci. The Picture Restorer, no. 9, Association of British Picture Restorers, Kew, United Kingdom, pp. 9-10.
Bucher, Ward 1996. Dictionary of Building Preservation. New York, John Wiley & Sons.

Carlyle, Leslie 2002. The Artist’s Assistant: Oil Painting Instruction Manuals and Handbooks in Britain 1800-1900 with Reference to Selected Eighteenth-century Sources. London, Archetype Publication Ltd.

Carswell, John 1968. New Julfa. The Armenian Churches and Other Buildings. Oxford, Clarendon Press.
Chilvers, Ian 2004. The Oxford Dictionary of Art, 3rd edition, London, Oxford University Press.
Clarke, Michael; Clarke, Deborah 2013. The Concise Oxford Dictionary of Art Terms, 2nd edition, London, Oxford University Press.
Croix, Horst, de la; Tansey, Richard G. 1975. Gardner’s Art Through the Ages, 6th  edition. New York, Harcourt Brace Jovanovich Inc.
Gombrich, E. H. 1971. The Story of Art, no. New York, Phaidon Publishers.
García, María Mercedes 2010. Patrimonio Y Desarrollo, Boletin digital, no. 13, La Habana.
Harris, C. M. 2006. Dictionary of Architecture and Construction, 4th edition, New York, McGraw-Hill Companies Inc.
Hartt, Frederick 1989. Art: A History of Painting Sculpture Architecture, 3rd edition, New York, Harry N. Abrams Inc.
Merrifield, M. P. 1967. Original Treatises Dating from the XIIth to XVIIIth Centuries on the Arts of Painting, in Oil, Miniature, Mosaic, and on Glass, New York, Dover Publicatins.
Michaux, Jean Pierre 2005. Elsevier’s Dictionary of Art History Terms. Library of Congress Cataloging in Publication Data, London, Elsevier Ltd.
Moss, Mathew 1994. Caring for Old Master Paintings – Their Preservation and Conservation. Italy, Irish Academic Press.
Osborne, Harold. 1975. The Oxford Companion to Art, New York, Oxford University Press.
Plesters, Joyce; Lazzarini, Lorenzo 1976. Preliminary Observation on the Technique and Materials of Tintoretto. Conservation and Restoration of Pictorial Art, 7-26.
Pocobene, Gianfranco 2000. Resurrecting John Singer Sargent’s Triumph of Religion: Issues and Considerations for Future Conservation. The Conservation of Heritage Interiors, Canadian Conservation Institute, 9-16.
Roberge, Sophie; Forst, Elizabeth 2010. The Triumph of the Virgin by Wiliam Berczy: a Renaissance, Journal of the Canadian Association for Conservation, 35,  pp 16-28.
Skaug, Erling 2006. The Third Element: Preliminary Notes on Parchment, Canvas and Fibres as Structural Components Related to the Grounds of Medieval and Renaissance Panel Paintings. Medieval Painting in northern Europe: Techniques, Analysis, Art History, Archetype, London, pp. 182-201.
Turner, Jane. 1996. The Dictionary of Art, volume 20, New York, Oxford University Press.
Uzielli, Luca 1995. Historical overview of Panel-Making Techniques in Central Italy. The structural Conservation of Panel Paintings, Los Angeles, Proceedings of a Symposium at the J. Paul Getty Museum.
Veliz, Zahira 1995. Wooden Panels and their Preparation for Painting from the Middle Ages to the Seventeenth Century in Spain. The Structural Conservation of Panel Paintings, Los Angeles, Proceedings of a Symposium at the J. Paul Getty Museum.
Villers, Caroline 2000. For Scenes of the Passion Painted in Florence around 1400. The Fabric of Images: European Paintings on Textile Supports in the Fourteenth and Fifteenth Centuries, London, Archetype Publication Ltd. 1-10.
Ward, Gerald W.R. 2008. The Grove Encyclopedia of Materials and Techniques in Art, New York, Oxford University Press.