نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

فارغ‌التحصیل دکتری فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران

چکیده

هنر نمایش در هند پیشینه‌ای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سده‌های متمادی تداوم یافته است. خاستگاه‌های اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند ‌از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسه‌خوانی‌، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن مؤثر بـوده‌اند. ممکن است نمـایـش‌های یونانی نیز بر ادبیات نمایشی سنسکریت اثری گذاشته باشد. در بررسی مختصر خاستگاه‌های نمایش در فرهنگ باستانی هند آشکار می‌شود که اغلب این خاستگاه‌ها در ایـران نیز نمونه‌هایی دارند که غالباً تا دورۀ اسلامی باقی بوده و بعضاً از معادل‌های هندی خود نیز فراگیرترند. اما برغم این خاستگاه‌های نیرومند، هنر نمایش نتوانسته در قالب آثاری منظم و ماندگار در ایران پای بگیرد. در این مقاله، پس از بحث دربارۀ خاستگاه‌های هنر نمایش در هند، به بررسی این خلأ تاریخی پرداخته‌ایم که در تحلیل نهایی شاید بتوان آن را ناشی از عدم نضج سنت کتابت در بخش اعظم تاریخ ادبیات باستانی ایران دانست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Origins of Drama in Ancient India and a Glance at its Iranian Counterparts

نویسنده [English]

  • Alireza Esmaeilpour

PhD in Ancient Iranian Culture and Languages, University of Tehran

چکیده [English]

Drama has an ancient history in India. The Sanskrit dramatic literature developed in an organized traditional infrastructure and continued during centuries. The main origins of drama in India are the dialogue-like vedic chants, vedic rituals, and epic recitation. Related arts such as dance and music were important in appearance and development of drama in India. Moreover, Greek dramas may have had influences on Sanskrit dramatic literature. Studying the origins of drama in ancient culture of India reveals that it had some counterparts in ancient literature of Iran, which remained until Islamic period and parts of it became more widespread. On the contrary to these powerful origins in India, drama has not been able to develop in form of organized and indelible works of art in Iran. In this paper, firstly the origins of drama in India is discussed and afterwards, the void of drama in ancient literature of Iran is studied. It seems the main reason for such historical void is the fact that writing tradition has not been developed properly in ancient literature of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • drama
  • Epic
  • writing tradition
  • dance
  • vedic chants
  • Indian and Iranian dramas
آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1386). کتاب پنجم دینکرد، تهران، معین.
تفضلی، احمد (1383). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران، سخن.
فردوسی، ابولقاسم (1386). شاهنامه‌، دفتر یکم تا هشتم، تصحیح جلال‌الدین خالقی مطلق، تهران، دائره­المعارف بزرگ اسلامی.
خالقی مطلق، جلال‌ (1388). سخن­های دیرینه، تهران، نشر افکار.
شادروان، عباس (1386). تاریخ تئاتر به روایت ویل دورانت، تهران، علمی و فرهنگی.
بیهقی(1387). تاریخ بیهقی، به تصحیح علی‌ اکبرفیّاض، تهران، هرمس.
نوابی، یحیی ماهیار (1374). یادگار زریران، تهران، اساطیر.
Awasthi, S. 1984. Indian Theatre, in S. Hochman (ed.), McGraw-Hill Encyclopedia of          World Drama, 3: 23-46, New York, McGraw-hill Companies.
Dutt, R. C. 1995. The Civilization of India, New Delhi.
Ghanoonparvar, M. R. 1995. Drama, in E. Yarshater (ed.), Encyclopedia Iranica, 7: 529-535, London/NewYork, Mazda Publishers.
Keith., A. B. 1954. The Sanskrit Drama in its Origin, Development, Theory and Practice, Oxford.
Perrin, Bernadotte 1967. Plutarchs  Lives, New York.
Pusalker, A. D. 1970. Cultural Interrelation between India and The Outside World before Aśoka, inSarvepalli Radhakrishnan (ed.), Cultural Heritage of India, 1: 144-163, Calutta, The Ramakrishna Mission. 
Shahbazi, A.Sh. 1993. Dance I. In Pre-Islamic Iran, in E. Yarshater (ed.), Encyclopedia of Iranica, 6: 640-641, London/NewYork, Mazda Publishers.
Shekhar., I. 1960. Sanskrit Drama: Its Origin and Decline, Leiden.
Wells. H. W. 1970. India, in J. Gassner and E. Quinn (ed.), The Reader’s Encyclopedia of World Drama, 448-454, London, Dover Publications.