علی اصغر باباسالار؛ موسی حسینی اقدم
چکیده
محمدتقی جنونی اردبیلی، متخلص به «جنونی»، شاعر نیمۀ دوم قرن یازدهم و نیمۀ اول قرن دوازدهم هجری قمری است. بهطوریکه از مطالعۀ اشعارش برمیآید، وی قسمت اعظم عمر خود را دور از وطن سپری کرده و از نام و نشان و زندگی وی در تذکرهها وکتابهای تاریخ ادبیات، اطلاعاتی ثبت نشدهاست. قدیمیترین منبعی که در آن به مختصر اطلاعاتی برمیخوریم، ...
بیشتر
محمدتقی جنونی اردبیلی، متخلص به «جنونی»، شاعر نیمۀ دوم قرن یازدهم و نیمۀ اول قرن دوازدهم هجری قمری است. بهطوریکه از مطالعۀ اشعارش برمیآید، وی قسمت اعظم عمر خود را دور از وطن سپری کرده و از نام و نشان و زندگی وی در تذکرهها وکتابهای تاریخ ادبیات، اطلاعاتی ثبت نشدهاست. قدیمیترین منبعی که در آن به مختصر اطلاعاتی برمیخوریم، کتاب ارزشمند الذریعه الی تصانیف الشیعه نوشته آقابزرگ تهرانی است و سایر منابع به آن کتاب استناد کردهاند. دیوان دستنوشتۀ 156 برگی جنونی به زبان فارسی، یگانه منبع معتبر دربارۀ اوست که با دقت و جستوجو در اشعارش، میتوان اطلاعاتی درخصوص وی به دست آورد. یگانه نسخۀ خطی موجود از این دیوان در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی نگهداری میشود که آن هم کامل نیست و تعدادی از ورقهای آن از بین رفتهاست. به همین سبب نیاز اساسی برای تحقیق دربارۀ زندگی و اشعار جنونی احساس میشود. جنونی با بهرهگیری از سبک خراسانی و عراقی، مضامین عارفانه را با نگاه انتقادی و قلم منحصر به فردش بررسی کرده و در سبک هندی سرودهاست. دیوان اشعار جنونی به هشت بخش تقسیم میشود: قصاید، غزلیات، رباعیات، ترجیعبند، مخمسات، قطعات، تکبیتها، مثنوی «جنگنامه» به زبان ترکی. موضوع قصیدههای جنونی، غالباً مدح و ثنای پیامبر اسلام(ص) و امامان شیعه و صاحبمنصبان عصر خود وی (صفوی) است. نسخۀ دیگری منسوب به جنونی مربوط به تاریخ 1100 قمری در کتابخانه و موزۀ ملی ملک موجود است که به همت ایرج افشار تنظیم شده و غیر از نام و تخلص جنونی و تاریخ کتابت، اطلاعات بیشتری به ما نمیدهد. جنونی در این دستنوشته، آثار تعدادی از شاعران و نویسندگان قبل و معاصر خود را به خط نستعلیق نوشته و نام و تخلص خود را نیز ذکر کردهاست و چند بند از مخمسات خود را در آن آوردهاست. در مقالۀ پیش رو تلاش شده ضمن تحلیل اشعار جنونی، اطلاعاتی از زندگی شاعر به تحریر درآید. همچنین دو مخمس منحصر به فرد وی تصحیح شدهاست.