نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیارِ دانشگاهِ پیامِ نور اورمیّه

چکیده

غیر از دو جامِ مشهورِ جمشید و کیخسرو با ویژگیِ گیتی­نمایی، بعضی شخصیّتهایِ داستانی و تاریخیِ دیگر نیز در متون و روایتهای ایرانی جام­های مخصوصی دارند. از آن جمله، کاووس، شهریارِ نامدارِ کیانی، در سنّتِ نقّالی صاحبِ جامِ جهان­بینِ معروف است. کید هندی به اسکندر جامی پیشکش می­کند که محتوایِ آن با نوشیدن کاسته نمی­شود و در بعضی منابع خاصیّتِ جهان­نمایی هم دارد. جام اسکندر/ سکندر/ سکندری در شعر فارسی ناظر بر این جام است. در معدودی از مآخذِ تاریخی به جامِ خاصِّ خسروپرویز با دو ویژگیِ جهان­بینی و پر شدنِ خودبه­خود اشاره­هایی شده است و گویا دارا/ داراب و انوشیروان هم جامهایی داشته­اند. در این مقاله نکات، توضیحات و شواهدِ مربوط به این جام­ها از منابعِ ادبی، تاریخی و داستانی آورده و بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Magical Cups of Some Fictional and Historical Characters in Iranian Texts

نویسنده [English]

  • Sajad Aaydenloo

Associate Professor, Payame Noor University of Urmia

چکیده [English]

Excluding two famous cups of Jamšīd and Key-xosrow with magical properties (similar to a crystal ball), some other historical and fictional characters also have magical cups in Iranian texts and narratives. Among them Kāvūs, the eminent Kayanid monarch, is the owner of the famed magical cup in the naqqāli tradition (the dramatic story-telling and performance). The Indian Kēd gave Alexander a cup, which is called the cup of Eskandar (Alexander)/ Sekandar/ Sekandari in Persian poetry. The content of the cup of Eskandar was not reduced by drinking; and in some sources the cup acted as a crystal ball as well. In historical sources there are indications to Xosrow-parvīz’s magical cup with attributes of a crystal ball, and self-filling property; and it seems that Dārā/ Dārāb and Anūšīravān also had such cups. In this paper, the evidences related to the magical cups from literary, historical and fictional sources are collected and studied.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian narratives
  • Persian literature
  • Kāvūs’s cup
  • Alexander’s cup. Dārā/ Dārāb’s cup
  • Anūšīravān’s cup
  • Xosrow-parvīz’s cup
آیدنلو، سجّاد (1387)، «جام فریدون»، فصلنامۀ پاژ، سال اوّل، شمارۀ چهارم، زمستان، صص203-211.
آیدنلو، سجّاد (1388)، «جام کیخسرو و جمشید»، از اسطوره تا حماسه، تهران، سخن، چ دوم، صص 165-190.
ابن حسام خوسفی (1382)، تازیان­نامۀ پارسی (خلاصۀ خاوران­نامه)، تصحیح حمیدالله مرادی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
اسکندرنامه (روایت فارسی از کالیستنس دروغین) (1387)، عبدالکافی بن ابی­البرکات، تصحیح ایرج افشار، تهران، چشمه.
اسکندرنامه (روایت آسیای میانه) (1392)، باقی محمّد بن مولانا یوسف، تصحیح حسین اسماعیلی، تهران، معین.
اصفهانی، کمال­الدین اسماعیل (1348)، دیوان، تصحیح حسین بحرالعلومی، تهران، کتابفروشی دهخدا.
اکبری مفاخر، آرش (1394)، «جام جم»، دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، تهران، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، ج3، صص 116- 124.
ایرانشاه بن ابی­الخیر (1370)، بهمن­نامه، تصحیح رحیم عفیفی، تهران، علمی و فرهنگی.
بویس، مری و فرانتز گرنر [گرنه] (1375)، تاریخ کیش زرتشت (پس از اسکندر گجسته)، ترجمۀ همایون صنعتی، تهران، توس.
بهار، لاله­تیک­چند (1380)، بهار عجم، تصحیح کاظم دزفولیان، تهران، طلایه.
جلالی پندری، یدالله (1372)، زندگی و اشعار عمادالدین نسیمی، تهران، نی.
جنگ­نامۀ حضرت سیّد جلال­الدین اشرف (1366)، تصحیح محمّد روشن، تهران، علم، چ دوم.
جعفری قنواتی، محمّد (1391)، «انوشیروان»، دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، تهران، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج1، صص 658- 663.
جیحون­آبادی، حاج نعمت­الله (1373)، حقّ­الحقایق یا شاهنامۀ حقیقت، تهران، جیحون.
حافظ، شمس­الدین محمّد (1387)، دیوان، تصحیح محمّد قزوینی و دکتر قاسم غنی، تهران، اساطیر، چ هفتم.
حزین لاهیجی، محمّد علی (1374)، دیوان، تصحیح ذبیح­الله صاحبکار، تهران، دفتر نشر میراث مکتوب و نشر سایه.
خاقانی، افضل­الدین (1378)، دیوان، تصحیح ضیاء­الدین سجّادی، تهران، زوّار، چ ششم.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا (بی تا)، دیوان، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران، کتابفروشی بارانی و محمودی.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا (1370)، همای و همایون، تصحیح کمال عینی، تهران، موسّسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت­نامه، تهران، دانشگاه تهران، چ دوم از دورۀ جدید.
سجّادی، صادق (1377)، «طبقات پیامبران و شاهان، جدول سلاطین ایران و اسلام، مشجّرات»، نامۀ اقبال، به کوشش سیّد علی آل داوود، تهران، هیرمند، صص 184- 194.
سمعانی، احمد (1384)، روح ­الارواح فی شرح اسماء ملک الفتاّح، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران، علمی و فرهنگی.
سودی بسنوی، محمّد (1357)، شرح سودی بر حافظ، ترجمۀ عصمت ستّارزاده، اورمیّه، انزلی، چ چهارم.
شبرنگ­نامه (1395)، تصحیح ابوالفضل خطیبی و گابریله وان دِن بِرگ، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
صائب، محمّدعلی (1387)، دیوان، تصحیح محمّد قهرمان، تهران، علمی و فرهنگی، چ پنجم.
صدیقیان، مهین­دخت (1375)، فرهنگ اساطیری- حماسی ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عراقی، فخرالدین (1372)، مجموعۀ آثار فخرالدین عراقی، تصحیح دکتر نسرین محتشم (خزاعی)، تهران، زوّار.
عرفی شیرازی (بی تا)، دیوان، به کوشش جواهری وجدی، تهران، سنایی.
عفیفی، رحیم (1376)، فرهنگنامۀ شعری، تهران، سروش، چ دوم.
عهد جدید (1387)، ترجمۀ پیروز سیّار، تهران، هرمس.
عهد عتیق (کتابهای شریعت یا تورات) (1393)، ترجمۀ پیروز سیّار، تهران، هرمس.
فردوسی، ابوالقاسم (1386)، شاهنامه، تصحیح جلال خالقی ­مطلق، دفتر ششم با همکاری محمود امیدسالار و دفتر هفتم با همکاری ابوالفضل خطیبی، تهران، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
فردوسی، ابوالقاسم (1393)، شاهنامه، تصحیح جلال خالقی ­مطلق، تهران، سخن.
فصیحی هروی (1383)، دیوان، تصحیح ابراهیم قیصری، تهران، امیرکبیر.
فلکی شروانی، نجم­الدین محمّد (1345)، دیوان، تصحیح طاهری شهاب، تهران، کتابخانۀ ابن سینا.
قاآنی شیرازی (1336)، دیوان، تصحیح محمّد جعفر محجوب، تهران، امیرکبیر.
قاسم انوار (1393)، دیوان، تصحیح حسین نصیری جامی، تهران، مولی.
قطران تبریزی، ابومنصور (1362)، دیوان (از روی نسخۀ محمّد نخجوانی)، تهران، دنیای کتاب.
کریستن­سن، آرتور (1386)، نمونه­های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه­ای ایرانیان، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضّلی، تهران، چشمه، چ سوم.
کلیّات شاهنامۀ فردوسی (1339)، تبریز، کتابفروشی فردوسی.
لطفی­نیا، حیدر (1388)، حماسه­های قوم کرد، تهران، سمیرا.
مجمل ­التواریخ و القصص (13839، تصحیح ملک­الشعرای بهار، تهران، دنیای کتاب.
مرتضوی، منوچهر (1384)، مکتب حافظ، تبریز، ستوده، چ چهارم.
مستوفی، حمدالله (1381)، تاریخ گزیده، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر، چ چهارم.
مسعودی، علی بن حسین (1387)، مروج­الذهب، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی و فرهنگی، چ هشتم.
معین، محمّد (1368)، «جام جهان­نما»، مجموعه مقالات دکتر محمّد معین، به کوشش مهدخت معین، تهران، معین، ج1، صص 345- 366.
منوچهری دامغانی (1385)، دیوان، تصحیح سیّد محمّد دبیرسیاقی، تهران، زوّار، چ ششم.
میرعابدینی، سیّد ابوطالب و مهین­دخت صدیقیان (1386)، فرهنگ اساطیری- حماسی ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ج2.
نرم­افزار تاریخ ایران اسلامی (متن 276 کتاب)، قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نرم­افزار تُراث 2 (متن 283 کتاب)، قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نرم­افزار دُرج 4 (بزرگترین کتابخانۀ الکترونیک شعر و ادب فارسی، 236 اثر نظم و نثر ادبی)، (1390)، تهران، موسّسۀ فرهنگی مهر ارقام ایرانیان.
نرم­افزار عرفان 3 (متن 805 کتاب)، قم، مرکز کامپیوتری علوم اسلامی.
نظیری نیشابوری (138)، دیوان، تصحیح محمّد رضا طاهری، تهران، نگاه.
نیساری، سلیم (1385)، دفتر دگرسانی­ها در غزلهای حافظ، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
یاحقّی، محمّد جعفر (13869، فرهنگ اساطیر و داستانواره­ها در ادبیّات فارسی، تهران، فرهنگ معاصر.