Document Type : Research Paper

Author

assistant professor of department of historical and environmental studies, the organization for researching and composing university textbooks in the Islamic science and the humanities. tehran, iran

10.22059/jis.2024.367055.1238

Abstract

The philosophy of  inclusion considers all beings, including humans, animals, plants and birds, to be part of the universe, which follow a single principle, the principle of life, and move towards a single goal, which is cosmic order. Based on this, the present article seeks to answer the question of whether it is possible to find the philosophy of inclusion in the culture of ancient Iran by examining the historical, ritual, religious and mythological evidences of ancient Iran? And if so, how is the position of each component of nature defined in this system and what are the functions defined for them in order to maintain the cosmic order? The findings of the research show that in the Iranian worldview, man is not considered as a superior who has moral and ontological superiority over other beings. In this mean, man is just a part of the world that is responsible for establishing cosmic order in the fight against evil and demonic forces, the same as other creatures. Understanding natural phenomena as entities that have intrinsic value and can play a role in humanʼs material and spiritual development is the main message that ancient worldview has for modern humans. In fact, the philosophy of inclusion in the form of the worldview of ancient Iran can be used for environmental protection in the framework of the discourse of green radicalism and especially ecological theology along with other components of this discourse such as Islamic, Christian, Buddhist and Jewish ecological theology.

Keywords

Main Subjects

آورزمانی، فریدون (1390). «منظر آسمانی: نگاهی به رازهای ماه در ایران باستان»، منظر، ش 14، اردیبهشت و خرداد، صص 6-9.
اسماعیلی، زیبا (1395). «سه پرنده اسطوره­‏ای در اوستا»، مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، دوره دوم، ش 2، تابستان، صص 128-135.
 الیاده، میرچا (1382). اسطوره، رویاء، راز، ترجمه رویا منجم، تهران: علم.
-------- (1372). رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
-------- (1367). اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمه بهمن سرکاراتی، تبریز: نیما.
اوستا(1389). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، تهران: مروارید.
 اوشیدری، جهانگیر (1371). دانشنامه مزدیسنا، تهران: مرکز.
براری، میثم و آقاداود جلفایی، سمیرا (1392). «بازخوانی الگوی سه گانه مقدس با محوریت نقش­مایه درخت سرو در هنر ایرانی»، هنرهای سنتی اسلامی، س1، ش 2، پاییز، صص 51-68.
بهار، مهرداد (1387). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه.
بهار، مهرداد (1390). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.
بهمنی، پردیس (1389)، سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران، تهران: گروه هنر دانشکده هنر و رسانه.
پورداود، ابراهیم (1321). «شاهین: نشان ایران باستان»، مهر، س7، ش 4، دی، صص 217-229.
تفضلی، احمد (1380). مینوی خرد، تهران: توس.
تیموفیوا، اکسانا (1400). تاریخ حیوانات، ترجمه قاسم مؤمنی، تهران: دمان.
چیت سازیان، امیرحسین و داودی، فروزان (1399)، «جایگاه نمادین خروس در فرهنگ و هنر ایران با تکیه بر آثار سفالین، فلزی و منسوجات»، پیکره، دوره 9، ش 19، بهار، صص 11-17.
دادگی، فرنبغ (1390). بندهش، ترجمه مهرداد بهار، تهران.
ذوالفقاریان، فاطمه (1400). «پدیدار زیست­محیطی در اندیشه سیاسی ایران باستان»، فصلنامه مطالعات میان­رشته‏ای در علوم انسانی، دوره 13، ش3، صص 131-156.
رضایی دشت ارژنه، محمد (1388). «بازتاب نمادین آب در گسترۀ اساطیر»، ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، س5، ش 16، پاییز، صص 11-138.
صدیقی، علیرضا (1386). «آشیانه سیمرغ از درخت ویسپوبیش تا کوه البرز»، جستارهای نوین ادبی، س40، ش 158، پاییز، صص 89-100.
طاهری، صدرالدین (1397). «نشانه­شناسی پرندگان اساطیری در هنر و ادبیات ایران»، زبان­ها و گویش­های ایرانی، ش 9، آذر، صص 19-36.
طلایی، حسن (1387). عصر آهن ایران، تهران: سمت.
فریزر، جیمز جورج (1388). شاخۀ زرین، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: آگه.
قائمی، فرزاد (1399). «چرا فریدون سومین است؟ رمزگشایی نام فریدون با روش تحلیل خویشکاری اسطوره بر مبنای زبانشناسی تاریخی»، جستارهای زبانی، دوره 11، ش 2، خرداد و تیر 1399، صص 337-362.
کزازی، میرجلال ‏الدین (1380). ازگونه­ای دیگر : جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران، تهران: مرکز.
مجیدزاده، یوسف (1379). تاریخ و تمدن بین النهرین، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
یسنا: بخشی از کتاب اوستا(1387). تفسیر و تألیف ابراهیم پورداود، تهران: اساطیر.
یشتها(1377). تفسیر و تألیف ابراهیم پورداود، تهران، اساطیر.