Click subject name to see related articles.
Seyyed Hasan Ghazavi; Mohammad Mehdi Salmanpour; Mohammad Esmaeil Esmaeili Jelodar
Abstract
تحلیل کتیبه های درب امامزاده حمزه دهدشت و جایگاه آن در شناخت مضامین مذهبی شیعی (آیات و ادعیه)
چکیده:
مقابر مذهبی به خصوص حرمهای امامزادگان، از دیرباز مورد احترام ...
Read More
تحلیل کتیبه های درب امامزاده حمزه دهدشت و جایگاه آن در شناخت مضامین مذهبی شیعی (آیات و ادعیه)
چکیده:
مقابر مذهبی به خصوص حرمهای امامزادگان، از دیرباز مورد احترام مسلمانان و بهویژه شیعیان قرار داشته است. در حکومتهای شیعی مذهب، این ارادت و توجه بیشتر بود. آثاری که با توجه به اقبال مردم منطقه به آن، میتوانست چون رسانهای در تبلیغ باورهای حاکمان سیاسی وقت نیز ایفای نقش کند. حکومت آل بویه، به عنوان اولین حکومت فراگیر و نیرومند شیعیان در قرن 4 و 5 ق، به این گونه بناها عنایت داشت و در متون تاریخی به مواردی از توجه ویژه آنان در این باره اشاره شده و در کنار آن، برخی آثار مذهبی باستان شناختی از آن دوران نیز به همین امر گواهی میدهد. امامزاده حمزه دهدشت، در استان کهکیلویه و بویراحمد، در منطقه باستانی ارجان، از بناهای کهن باقی مانده از صدراسلام است و درب چوبی آن که اکنون به شماره 3292 در موزه ملی ایران نگهداری میشود، حاوی پیامهای مذهبی ویژهای است.
پیش از این برخی از محققان به شاخصههای بصری یا توصیف کتیبههای این درب توجه نمودهاند اما به تحلیل مضامین و پیامها در آن چندان عنایتی نداشتهاند، نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش میپردازد که در کتیبههای این درب کهن، از چه مضامینی بهره برده شده و آن مضامین و پیامها در باورهای شیعی چه جایگاهی دارند؟ بیان اهمیت ویژه این اثر و توجه به نکاتی ویژه در مستندسازی برخی ادعیه معروف شیعی، از دیگر مطالبی است که در این پژوهش به آن توجه شده است. نتایج اولیه این پژوهش نشان داد که این اثر علاوه بر منظر زیباییشناختی و شاخصههای بصری ارزشمند، از لحاظ مضامین و محتوای خود اثری ویژه بوده و در اعتبارسنجی برخی از منابع مکتوب دست اول شیعی کارایی دارد. مضامین و محتوای کتیبب-ها نیز لحاظ اجتماعی بازگوی شرایط سیاسی و فرهنگی شیعیان وقت و حضور توانمند مذهب امامی در آن منطقه است.
Click subject name to see related articles.
Aref Azizpour Shoubi; Ahad Nejad Ebrahimi; Yaser Shahbazi
Abstract
Geometry plays an integral role in the architectural production of all cultures, either consciously or inadvertently. The Islamic scholars classified it into different categories. In the treatises of scholars and professionals, volume geometry was one of the manifestations of this science. Due to the ...
Read More
Geometry plays an integral role in the architectural production of all cultures, either consciously or inadvertently. The Islamic scholars classified it into different categories. In the treatises of scholars and professionals, volume geometry was one of the manifestations of this science. Due to the development of mathematical sciences in Islamic societies, their appearance in the architecture of the Islamic world has been more complex. Understanding the relationship between the thinking about volume and geometry among Muslim mathematicians in different eras is important for understanding the geometry of volume in Iranian architectural works. The time period of this research is focused on the beginning of Islam until the 5th century of Hijri. As far as the purpose of this research is concerned, it belongs to the basic-theoretical category. Interpretive-historical research has been used to answer the following questions: The science of geometry is classified as a science according to what basis? How have Muslim mathematicians viewed volume geometry in light of the classification of geometry science? Al-Farabi's classified geometry into theory and practice, And Akhwan al-Safa attribute mystical aspects to Pythagorean thinking in classifying Geometry. Both categories, however, share a common application of geometry in theory and practice, which in the Islamic period was used to build Islamic civilization by applying theoretical topics to practical situations. The emphasis on practice in the classification of sciences during the Islamic period has been due to the importance of the application of theoretical sciences in practice. This importance transformed the view of volume geometry from theoretical topics, such as creating volumes of the universe, in addition to philosophical, trigonometric, computational, and conic theoretical foundations. The volume calculation was developed from a comparative method to numerical calculations because of the link that geometry is created with industry. References to volume ranged from sculptures to spatial dimensions.