Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in Art Research, University of Art, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Visual Arts, Yazd University, Yazd, Iran.

10.22059/jis.2022.340039.1097

Abstract

                               
The hunting icon is one of the first function's that mankind has always tried to depict throughout its history. In ancient Iran, hunting has a religious role and has an important place. In the meantime, Mithraism is one of the religions that has perpetuated the notion of hunting through images. One of these images is the scene of Mithra hunting in the altar of Dura-Europos. We see the repetition of this image in Taq-I Bustan and in the hunting scene of the king. To study the continuity of the hunting scene image (the hunter Mithra to the hunter king), we have used the iconography approach of Erwin Panofsky.
Continuity and repetition is somehow implied in the image-icon and is the internal logic of iconology, Iconology is one of the most important approaches that has been used in the study of image. That’s why we use this approach in the present study. The main question of the present article is why the bas-relief of the hunter-king in the Taq-I Bustan is the continuation or conceptual continuation of the same idea of the hunter Mithra on the wall painting of Dura-Europos? The research method of this article is descriptive-analytical and the materials have been collected through documents and libraries. According to the two images studied, it can be said that the idea of practical hunting is to show the struggle between Mithra-Shah and the forces of evil, in order to show the victory of good over evil, and in this way practices such as teaching the principles of aristocracy, passing stages of youth-practice,  sacrifice, killing the boar and its associated symbol, etca are continuaously accompaniments of hunting action. The iconology of the idea of hunting shows that the concept of hunting has gone beyond hobby and its mere meaning and has taken on historical, cultural and religious-political values. Moreover it has continued over time and has been repeated and preserved in images like in Taq-I Bustan.

Keywords

منابع
الیاده، میرچا (1376)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران، سروش.
اولانسی، دیوید (1396)، پژوهشی نو در میتراپرستی، ترجمۀ مریم امینی، تهران، چشمه.
پاکباز، رویین (1387)، نقاشی ایران (از دیرباز تا امروز)، تهران، زرین و سیمین.
پوپ، آرتور (1384)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمۀ پرویز ناتل خانلری، تهران، علمی و فرهنگی.
پورداوود، ابراهیم (1377)، یشتها، 2جلد، تهران، اساطیر.
کخ، هاید ماری (1383)، از زبان داریوش، ترجمۀ پرویز رجبی، تهران، کارنگ.
کریستن‌سن، آرتور (1385)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمۀ رشید یاسمی، تهران، صدای معاصر.
گرشویچ، الیا (1374)، ملاحظات ریشه‌شناختی دربارۀ واژه‌های فارسی «مه»، «نخجیر»، «بیگانه» و «بیمار»، ترجمۀ بهمن سرکارتی، نامۀ فرهنگستان، شمارۀ 3، صفحات 26ـ32.
مختاریان، بهار (1385)، میره و پیوند آن با جوانمردان و عیاران، نامۀ فرهنگستان، شمارۀ 29، صفحات 88ـ98.
ـــــــــــــ (1389)، درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه، تهران، آگه.
ـــــــــــــ (1395)، نظریه و روش در تحلیل و تفسیر تصویر، مجلۀ چیدمان، سال 5، شمارۀ 14، صفحات 24ـ32.
نصری، امیر (1388)، حکمت شمایل‌های مسیحی، تهران، چشمه.
ـــــــــــ (1397)، تصویر و کلمه: رویکردهایی به آیکون‌شناسی، تهران، چشمه.
لویبرول، لوسین (1400)، کارکردهای ذهنی در جوامع عقب‌مانده، ترجمۀ یدالله موقن، تهران، هرمس.
ورمازرن، مارتین (1393)، آیین میترا، ترجمۀ بزرگ نادرزاد، تهران، چشمه.
ویدن‌گرن، گئو (1393)، پژ.هشی در خرقۀ درویشان و دلق صوفیان، ترجمه و تحقیق بهار مختاریان، تهران، آگه.
ـــــــــــــ (1391)، فئودالیسم در ایران باستان، ترجمۀ هوشنگ صادقی، تهران، کتاب آمه.
هدایت، صادق (1342)، زند وهومن‌یسن و کارنامۀ اردشیر بابکان، تهران، امیرکبیر.
هینتس، والتر (1371)، دنیای گمشدۀ عیلام، ترجمۀ فیروز فیروزنیا، تهران، علمی و فرهنگی.
هینلز، جان (1383)، شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
Baird, Jennifer, 2018, DuraـEuropos, Bloomsbury Publishing, London.
Compos Mendez, Israel, 2006, Continuity and Change in the cult of Mithra, Mithras Journal: an academic and religious of Greek, Roman and Persian Studies.
D'Alleva, Anne, 2005, Methods & Theories of Art History, London: Laurence King Publishing.
Diers, Michael, 1995, Warburg and the Warburgian Tradition of cultural History, trns: Thomas Girst and Dorothea von Moltke, New German Critique, No. 65, Cultural Studies, pp. 59ـ73.
Dirven, Lucinda, 2016, A New Interpretation of the Mounted Hunters in the Mithraeum of DuraـEuropos, in: Heyn, Maura k., Steinsapir, Ann Irvine, Icon, Cult, and Context, Cotsen Institute of Archaeology Press.
Holly, Michael Ann, 1984, Panofsky and the Foundations of Art History, Cornell University Press, Ithaca and London.
Howard, Seymour, 1996, On Iconology, Intention, Images, and Myths of Meaning, Artibus et Historiae, Vol. 17, No. 34.
James, Simon, 2019, The Roman Military Base at DuraـEuropos, United Kingdom, Oxford University Press.
Kraeling, Carl, 1957, The Excavation in DuraـEuropos, The Synagogue final report VIII, Yale University and te French Academy of Inscriptions and Letters.
Panofsky, Erwin, 1955, Meaning in the Visual Arts, Garden City, N. Y, Anchor Books.
Panofsky, Erwin, 1972, Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of Renaissance, New York: Harper & Row, Icon edition.
Shapur Shahbazi, A. 2012, Hunting in Iran in the preـIslamic Period, Encyclopedia Iranica, XII/6, pp. 577ـ58.
Shin, UnـChol, 1990, Panofsky, Polanyi, and Intrinsic Meaning, The Journal of Aesthetic Education. Vol. 24, No. 4.
Sinziana, Laura, 2019, Symbolism and artistic representations of God Mithras in Greekـroman world, Editura Muzicala, no. 1, p. 251ـ 256.
Venco, Roberta Ricarccardi, 1996, Wall Painting from Building A at Hatra, Iranica Antiqua, Vol. 31, pp. 147ـ 165.
Waele, An De, 2004, The Figurative Wall Painting of the Sasanian Period from Iran, Iraq and Syria, Iranica Antiqua, Vol 39. Pp. 339ـ381.
Waele, An De, 2009, Sasanian Wall Painting, Encyclopedia Iranica.