اسحاقپور، یوسف (1379).مینیاتور ایرانی رنگهای نور: آینه و باغ، ترجمة جمشید ارجمند، تهران، فرزان روز.
اسکراتن، راجر (1379). فلسفۀ هنر و زیباییشناسی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران، دانشگاه تهران.
ایزوتسو، توشیهیکو (1378). صوفیسم و تائوئیسم، ترجمة دکتر محمدجواد گوهری، تهران، روزنه.
بورکهات، تیتوس (1390). مبانی هنر مسیحی، ترجمۀ امیر نصری، تهران، حکمت.
بهایی لاهیجی (1372). رسالة نوریه در عالم مثال، بهتصحیح سید جلالالدین آشتیانی، تهران، حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
بیردزلی، مونرو (1376). تاریخ و مسائل زیباشناسی، ترجمۀ محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
پازوکی، شهرام (1393). «رویکرد عرفانی به هنر اسلامی»، جستارهایی در چیستی هنر اسلامی، تهران، فرهنگستان هنر.
پاکباز، رویین (1379). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران، نشر نارستان.
پورتر، ایو (1388). «از نظریۀ دو قلم تا هفت اصل نقاشی»، نگارگری ایرانی ـ اسلامی در نظر و عمل، گردآوری و ترجمۀ صالح طباطبایی، تهران، فرهنگستان هنر.
جامی، عبدالرحمنبن احمد (1336). نفحاتالانس من حضراتالقدس، تصحیح مهدی توحیدیپور، تهران، سعدی.
ـــــــــــ (1356). نقدالنصوص فی شرح نقش الفصوص، به تصحیح ویلیام چیتیک، تهران، انجمن فلسفة ایران.
ـــــــــــ (1373). لوایح، بهتصحیح یان ریشار، تهران، اساطیر.
جهانگیری، محسن (1359). محیالدینبن عربی، چهرة برجستة عرفان اسلامی، تهران، دانشگاه تهران.
حکمت، نصرالله (1393). حکمت و هنر در عرفان ابن عربی (عشق، زیبایی و حیرت)، تهران، فرهنگستان هنر.
خواندمیر، غیاثالدینبن همامالدینالحسینی (1380) تاریخ روضةالصفا، تهران، اساطیر.
شایگان، داریوش (1378). آسیا در برابر غرب، تهران، امیرکبیر.
شووان، فریتهوف (1381). گوهر و صدف عرفان اسلامی، ترجمۀ مینو حجت، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
شیخالاسلامی، علی (1386). مثال و جمال در عرفان اسلامی، تهران، فرهنگستان هنر.
غزالی، احمد (1359). سوانح، بهکوشش ایرج افشار، تهران، کتابخانۀ منوچهری.
فیاض لاهیجی، ملا عبدالرزاق (1372). گوهر مراد، بهتصحیح زینالعابدین قربانی لاهیجی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فلوطین (1366). تاسوعات، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، خوارزمی.
کاسیرر، ارنست (1391). فرد و کیهان در فلسفۀ رنسانس، ترجمۀ یدالله موقن، تهران، نشر ماهی.
کربن، هانری (1379). انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمۀ فرامرز جواهرینیا، تهران، گلبان.
ـــــــــ (1391). تخیّل خلاق در عرفان ابنعربی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، جامی.
کنبای، شیلا (1391). نقاشی ایرانی، ترجمۀ مهدی حسینی، تهران، دانشگاه هنر.
نصر، سید حسین (1373). «عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی»، فصلنامۀ هنر، شمارۀ 26.
ــــــــ (1380الف). معرفت و امر قدسی، ترجمۀ فرزاد حاجی میرزایی، تهران، فرزان روز.
ــــــــ (1380ب). معرفت و معنویت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
ــــــــ (1382). سه حکیم مسلمان، ترجمۀ احمد آرام، تهران، علمی فرهنگی.
ـــــــــ (1389). هنر و معنویت اسلامی، ترجمۀ رحیم قاسمیان، تهران، حکمت.
یثربی، سید یحیی (1374). عرفان نظری، تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم.
Ardalan, N; L. Bakhtiar,1973. The Sense of Unity. The Sufi Tradition in Persian Architecture, University of Chicago Press, Chicago.
Burckhardt, T., 1971. Alchemy, Science of the Cosmos, Science of the Soul, Penguin.
------------2009.Art of Islam: Language and Meaning, World Wisdom.
Cheng, F.,1989. Souffle-Esprit, textes théoriques chinois sur l’art pictural, Éditions de Seuil, coll. « Points », Paris.
de Fouchecour, C. H., 1969. La description de la nature dans la poésie lyrique persane du XIème siecle: inventaire et analyse des themes, l’Institut d’Etudes Iraniennes.
El-Bizri, N.,2010. Classical Optics and the Perspectiva Traditions Leading to the Renaissance ", Renaissance Theories of Vision, eds. John Shannon Hendrix, Charles H. Carman, Aldershot, Ashgate.
Grabar, O, 1995. The Mediation of Ornament, Princeton University Press, Princeton.
------ ,1999. La peinture persane: une introduction, Presses universitaires de France.
Guter, E., 2010. Aesthetics A-Z, Edinburgh University Press, Edinburgh.
Nasr, S. H., 1997. “Islamic aesthetics”, A Companion to World Philosophy, eds. Eliot Deutsch and Ron Bonteko, Blackwell,Massachusetts.
Ringgenberg, P.,2006. La peinture persene ou la vision paradisiaque, Les deux océans, Paris.