خاستگاه‌های هنر نمایش در هند باستان و نگاهی به نمونه‌های ایرانی آن

علیرضا اسماعیل‌پور

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22059/jis.2016.59421

چکیده
  هنر نمایش در هند پیشینه‌ای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سده‌های متمادی تداوم یافته است. خاستگاه‌های اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند ‌از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسه‌خوانی‌، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن مؤثر بـوده‌اند. ممکن است نمـایـش‌های ...  بیشتر

دربارۀ گیسوری و سرکشی پهلوانان (ذیلی بر آراء ژرژ دومزیل در باب کارکرد جنگاوری)

علیرضا اسماعیل‌پور

دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22059/jis.2014.52665

چکیده
  ویژگی گیسوری از مفاهیم مبهم و نادر در حوزۀ حماسه و روایات پهلوانان است، اما با غور در منابع گوناگون و به‌ویژه در نظر داشتن برخی منابع غیر ایرانی می­توان دریافت که همین شواهد اندک نیز به توصیف کهن صاحبان کارکرد جنگاوری در اندیشة اقوام هندواروپایی راه می­برد. سرکشی نیز از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر پهلوانان است. این صفت نه به معنای ...  بیشتر