دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723About a few Musical Terms in the Manoocheir's Divanدر باب چند اصطلاح موسیقایی در دیوان منوچهری1166870910.22059/jis.2018.68709FAراضیهآبادیاندانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180715Manuchehri-ye Damghani is among the poets who expressed considerable interest in music, and the musical terms in his divan are more frequent than the works of many other poets. According to the published texts, some of these terms appeared for the first time in his collection of poems (divan) - as far as observations and studies of music scholars have revealed. Therefore, the precise meanings and correct recordings of these terms are not crystal clear; particularly, since a worthwhile version of the original manuscript of his divan is unfound. This paper obtains an explanation of the meanings or the original recordings of several terms related to music in the divan of Manuchehri. Also, a few verses of his divan have been critically edited. In some cases, the explanation of the author does not provide a new meaning for a term, nor does it reject what has been said before, but conveys more information than other sources.منوچهری دامغانی از آن دست شاعرانی است که به موسیقی توجه داشته و اصطلاحات موسیقایی در دیوان او بسی بیش از دیوان بسیاری از شاعران دیگر آمده است. با توجه به متونی که تا کنون به چاپ رسیده، بعضی از این اصطلاحات نخستین بار در دیوان او آمده و در جای دیگری – تا آنجا که دیده شد و پژوهشگران حوزة موسیقی نیز دیدهاند – نمیتوان آنها را یافت. همین موجب میشود که معنای دقیق و ضبط درست این اصطلاحات چندان روشن نباشد، بهویژه آنکه دستنویس ارزندهای از دیوان او در دست نیست. این مقاله توضیحی است در باب معنا یا صورتِ اصلی چند واژه و اصطلاح موسیقایی در <em>دیوان</em> منوچهری دامغانی. در کنار این توضیحات، چند بیت از دیوان نیز تصحیح شده است. در چند مورد، توضیحات دادهشده معنای تازهای از یک اصطلاح ارائه نمیدهد و ردّ آنچه پیشتر در آن باره گفته شده نیست، اما چیزی افزون بر آنچه پیش از این در منابع دیگر دربارة آن آمده بوده، به دست خواهد داد.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723A Comparative Analysis of Architecture and Architectural arays of Chahaharbagh and Aligholi agha mosque-schoolتطبیق و تحلیل ساختار معماری و تزئینات دو مسجد-مدرسة چهارباغ و علیقلیآقا17366871010.22059/jis.2018.68710FAعلیرضاخواجه احمد عطاریاستادیار گروه صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهانمُحیُّ الدّینآقاداودیدانشجوی دکتری رشتة تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهدبهارهتقوینژاداستادیار گروه صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160913This paper focuses on Chaharbagh and ʻAliqoli Āqa, two mosque-schools of Isfahan. These monuments were built in the era of Shah Soltan Hossein, and situated within two outstanding urban complexes in Isfahan. The paper proposes two hypotheses. First, the mentioned mosque-schools – as the most significant scientific-religious monuments of the Shah Soltan Hossein era – have regular stylistic components, specifically regarding architectural ornaments. Second, one of the critical factors in the formation of the distinctions and similarities of the two monuments is the support of the shah. The findings of this research indicate that the essential stylistic attributes of the ornaments are the use of textured geometric patterns such as <em>shah-gereh</em> on the mosaic tiles in specific colors, the placement of the quadruplicate and archetypal cross forms called <em>chalipa</em>, as well as various symmetric patterns, and the like. The content of the architectural ornaments reflects the Shiʻa beliefs, and praises the supporter of the two monuments (shah). Despite these similarities and the inscription of the shah’s name in the golden point of the two façades, there are many differences in the architectural and ornamental structures, including the quantitative and qualitative differences in the dimensions of the building, and some elements in Chaharbagh monument, which has no equivalent in ʻAliqoli Āqa.دو مسجد- مدرسۀ چهارباغ و علیقلیآقا از دو مجموعة شهری شاخص دوران شاه سلطان حسین در پژوهش حاضر مورد توجه قرار گرفتهاند. پژوهش حاضر دو فرضیه را مطرح میدارد. نخست اینکه مسجد- مدرسه های منتخب در این پژوهش به عنوان شاخص ترین بناهای علمی- مذهبی احداثشده در دورۀ پادشاهی شاه سلطان حسین، بهخصوص از حیث آرایه های معماری، دارای مؤلفههای سبک شناسانه منظمی هستند و دوم اینکه یکی از عوامل مهم در ایجاد تمایزات و تشابهات موجود در دو بنا نحوۀ حمایت از آنهاست. یافتههای این پژوهش گویای آن است که مهم ترین شاخصه های سبک شناسانه حاکم بر آرایههای دو بنا عبارت است از بهرهگیری از شاه گرهها و نقوش هندسی خاص به شکلی بافت گونه بر زمینة قطعههای کوچک کاشی معرق، با طیف رنگهای معین، جایگاه ویژۀ تقسیمات چهارگانه و کهنالگوی چلیپایی و همچنین تقارنهای گوناگون و بعضی موارد مشابه. به لحاظ محتوایی آرایه های معماری بازتابدهندۀ مضامین اعتقادی شیعه و تمجید از حامی دو بناست. با این وجود و علیرغم درج نام شاه در نقطۀ طلایی سردر دو بنا، در ساختار معماری و تزئینات، تفاوتهای بسیاری دیده میشود، از جمله تفاوت کمی و کیفی ابعاد بنا و وجود عناصر وابسته در بنای چهارباغ که معادلی در بنای علیقلیآقا ندارد. به لحاظ تزئینات نیز تمایزات چشمگیری مشاهده میشود.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723From Ḫalman to Alwan:The four thousand year narrative of an ancient toponym (Sarpol-e Zahab)از خَلمان تا اَلوَن سرگذشت چهارهزارسالۀ یک جاینام باستانی (سرپلذهاب)37566871110.22059/jis.2018.68711FAایرجرضائیدانش آموختۀ دکتری باستانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20180318The city of Sarpol-e Zahab, based on the historical texts and its numerous and famous ancient monuments, has a long history. The existence of the two important rock reliefs, Annubanini, and Iddi(n)-Sîn on a rock at the center of the city, indicates that the place was under the control of the Zagros tribes of Lullubi and Simurrum during the late 3rd and early 2nd millenniums BC. Since then, during the Median, Achaemenid, Parthian, Sassanid, and the Islamic periods, the city has maintained its importance and has repeatedly experienced interval periods of flourish, and decay. This paper discusses the ancient settlements located in Sarpol-e Zahab, some historical features of this region, and the evolution of the toponyms related to it. It can be concluded that from the beginning of the second millennium BC to the Islamic era, the name of the mentioned location has appeared in Akkadian, Greek, Arabic, and Persian texts in various recordings, yet close to one another (Khalmān,Almān, Armān, Halmān, Khalā and Halvān). Also, the analysis of the texts and some names related to the old city shows that in the past, as well as the present, the city has held a significant ethnic-religious diversity.شهر سرپل ذهاب، به گواهی متون تاریخی و آثار باستانیِ مشهور و پرشمارش، پیشینهای دور و دراز دارد. وجود دو نقش برجستۀ مهم آنوبانینی و ایدی(ن)- سین بر صخرهای در مرکز شهر حکایت از آن دارد که این مکان، در اواخر هزارۀ سوم یا اوایـل هـزارۀ دوم پ.م. در اختـیار اقـوام زاگرس نشینِ لولوبی و سیموروم بوده است. پس از آن نیز در دوره های ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی، مکان یادشده همچنان اهمیت خود را حفظ کرده و بارها دوره های آبادانی و رونق و گاهی هم زوال و خاموشی را پیموده است. این مقاله به بررسی پیشینۀ استقرارهای باستانی واقـع در محـدودۀ شـهر امروزیِ سرپل ذهاب، برخی ویژگـی های تاریـخی این دیار و سیر تحـول جایـنام های مرتـبـط با آن می پردازد. نتیجه آنکه از ابتدای هزارۀ دوم پ.م تا دورۀ اسلامی، نام مکان مورد بحث در متون و منابع گوناگون به زبان های اکدی، یونانی، عربی و فارسی، به صورت های مختلف اما نزدیک به هم، چون «خَلمان»، «اَلمان»، «اَرمان»، «حَلمان»، «خَلا» و «حلوان»، ثبت شده است. به علاوه تجزیه و تحلیل متون و برخی اسامی خاص مرتـبـط با شـهر قدیم نشان می دهد که در گذشته نیز، همچون امروز، شهر مذکور دارای تنوع قومی- مذهبی قابل توجهی بوده است.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723An Influence of Achaemenid Historiography on Historiography of Greekتأثیر سنت تاریخنگاری هخامنشی بر تاریخنگاری یونانی57746871610.22059/jis.2018.68716FAروزبهزرین کوباستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانیاسرملک زادهدانشجوی دکتری تاریخ ایران باستان دانشگاه تهرانJournal Article20170712Before coming Persians as conquerors to Asia Minor, Greek societies who lived in western Asia Minor had limited knowledge about Persian and Median culture and traditions. Their information usually had transferred by native habitants in Asia Minor. After Establishment of the Achaemenid Empire, Persians and Medians appeared in Anatolia and their societies habited in many places there. These societies expanded their culture and traditions. Because of their existence in high level of government organs, the political power of these people helps them to waste their culture. One of cultural elements was historiography. Although, Greek and Persian historiography has basic differences but Iranian and oriental tradition has affected in Greek historiography. Persian cultural manner in this historiography is so beheld. The other subject is the difference of Historical tradition of Ionia and Greece. In this article, we tried to show that these two traditions are deferent. Writing the history in Greece was depended to Ionic Historiography. so we can't say that the birthplace of historiography is Greece. In this paper we showed some Persian elements in Asia Minors' Historical traditions, and then we compared Persian and Greek Historical traditions in Anatolia. Finally we tried to show that how and when Greek Historiography was found and what was the role of the Persians in the formation of Greek historiography.پیش از آغاز شاهنشاهی هخامنشی، مهاجرنشینان یونانی غرب آسیای صغیر با فرهنگ ساکنان آسیای صغیر آشنا بودند و برخی از سنتهای مردمان آسیای پیشین را اخذ کردند. با حضور مهاجرنشینان مادی و هخامنشی در آسیای صغیر، روابط بین یونانیان آسیای صغیر و مردمان آسیایی گسترش بیشتری یافت. از موضوعاتی که در این عرصه محل تبادلات فرهنگی بود نحوة ثبت تاریخ بود. تاریخنگاری یونانی، با وجود اینکه یک سنت تاریخنگاری مستقل در دورة هخامنشی است، ارتباط نزدیکی با سنتهای ایرانی و شرقی دارد. عناصر ایرانی در آسیای صغیر در سطوح بالای حکومتی حضور داشتند و آداب و سنتهای خود را در این مناطق توسعه دادند. نفوذ و تأثیر فرهنگ هخامنشی بر سنتهای محلی آسیای صغیر در سنت تاریخنگاری این جوامع اثرگذار بود. این پژوهش ابتدا سعی دارد تا عناصر ایرانی حاضر در آسیای صغیر را بازشناسی کند و با شناسایی عناصر سنت شفاهی ایرانی در قالب کتیبهها و مقایسة آن با عناصر یونانی تاریخنگاری آسیای صغیر، تأثیر برخورد این دو سنت و تبادلات فرهنگی بهوجودآمده در اثر این برخورد را در تحول تاریخنگاری یونانیان آسیای صغیر نشان دهد، و در ادامه تکوین تاریخنگاری در شبه جزیرة یونان را، که به ادعای نگارندگان محصول تطوّر تاریخنگاری آسیای صغیر در دوران پیش از سدة ششم ق.م است، تحلیل و تبیین کند.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723Study and Analysis of the Rock Architectural Hill Rasadkhaneh at Maraghehبررسی و تحلیل ماهیت کاربردی معماری صخرهای تپه رصدخانه مراغه75926871210.22059/jis.2018.68712FAسعیدستارنژاددانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیحبیبشهبازی شیراناستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیاسماعیلمعروفی اقدمدانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161024One of the main rock sites of Maragheh is the rock-cut architectural complex at the west part of the Observatory Hill. Despite being on the National Monuments list; this rock-cut site’s use is not studied comprehensively yet. The structure is located at the end of Pasdaran (former Darayi) Street, below the historical site of the Observatory Hill. This valuable complex includes a number of troglodytic spaces consist of barrel vault and vault revetments on the foundation of limestone. The chronology and use of this site – like many other rock sites in Iran – are the essential questions raised about it. This paper describes the structure and architecture of the rock-cut complex of the Observatory Hill, and seeks to determine its use and relative chronology. Regarding the archaeological data of the site and the history of this architecture in Maragheh, and comparing it with other rock-cut structures, it can be concluded that the site was created during the Islamic era. The structure had a ritualistic use for Christians and Buddhists, and during the Ghazan Khan religious reforms it was enlarged and extended; however, until the Qajar period was used as the monastery of the Assyrian Christians.یکی از شاخصه های اصلی آثار صخرهای شهرستان مراغه مجموعۀ معماری صخرهای دامنة غربی تپة رصدخانه است که با وجود ثبت در فهرست آثار ملی تا به امروز پژوهش جامع و کاملی دربارۀ ماهیت کاربری آن صورت نگرفته است. این ساختار صخرهای در انتهای خیابان پاسداران (دارایی سابق) و در زیر بافت تاریخی تپۀ رصدخانه واقع شده است. این مجموعة ارزشمند شامل تعدادی فضای دست کند بوده که با پوشـش جناغی و طاقیشکل در بستر سنگهای آهکی ایجاد شده است. موضوع گاهنگاری و تبیین کاربری این اثر مهم ترین پرسش مطرحشده دربارۀ سـاختار صخرهای تپة رصدخانه، همانند سایر آثار صخرهای ایران است. این مقاله، ضمن توصیف ساختار و شکل معماری مجموعۀ صخرهای تپۀ رصدخانه، به دنبال تعیین کاربری و گاهنگاری نسبی آن است. با استناد به داده های باستان شناختی به دست آمده و مقایسۀ نسبی با سایر معماری های صخرهای و پیشینۀ این معماری در شهرستان مراغه، این مجموعه در دورۀ اسلامی ایجاد شده است. این مجموعه کاربری آیینی برای مسیحیان و بودایی ها داشته و در دورۀ اصلاحات مذهبی غازانخان تغییرات و الحاقاتی در آن افزوده شده و با این وجود تا دورۀ قاجاریه به عنوان صومعۀ مسیحیان آشوری مورد استفاده بوده است.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723A Comparative Look at the Zoroastrians Dakhmas in Iran and India and the Ritual and Religious Aspects of Making the Dakhma in the Parsees Traditionنگاهی تطبیقی به دخمة زرتشتیان در ایران و هند و جنبههای آیینی و دینی ساخت دخمه در سنت پارسیان931086871310.22059/jis.2018.68713FAایرجعنایتی زادهدانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتژالهآموزگاراستاد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160913The Zoroastrians has the burial custom of offering their dead to the dakhme. The early dakhmes were extremely simple buildings on the wall of the mountains. In the Islamic era, the handmade dakhmes of clay and stone were called borj (tower). In India, the immigrant Zoroastrians, called Parsis, preserved their burial custom. Over time, the Parsis made newer dakhmes in accordance with the humidity of India. The custom of burial in dakhme is called Tana among Parsis. The ceremony included principles such as laying the foundation of dakhme, sanctifying it, and driving 301 nails into the ground and rolling a cotton rope around them. The description of these ceremonies is recorded in texts such as<em> Revayat-e Farsi </em>and <em>Wijarkard-e dini</em>. Since the middle of the nineteenth century, the dakhme ritual has been abolished in Iran as a result of the religious intellectual movement. In India it became a challenge between the radical and reformist religious Parsis. In this research, various types of Zoroastrian dakhmes are studied. Also, the evolution of dakhme building is evaluated, regarding its ritual and religious aspects, and the position of Zoroastrian dakhmes in the present time is regarded as well.زرتشتیان را رسم بر این بود که مردگان خود را برای تدفین در دخمه می نهادند. دخمه های اولیه آنان بنایی بسیار ساده بر دیوارۀ کوه بود. از دورۀ اسلامی دخمه های دست ساز از خشت و سنگ پدید آمد که به برج شهره شد. در هند، زرتشتیان مهاجر موسوم به پارسیان، رسم دخمه نشانی را حفظ کردند. با گذشت زمان، پارسیان دخمه های جدیدتری مطابق با هوای مرطوب هند ساختند. رسم بنیان دخمۀ پارسیان <em>تانا </em>خوانده می شود. اجزای این مراسم شامل گذاشتن شالوده و تقدیس بنای دخمه است که در آن اصولی همچون کوبیدن سیصد و یک میخ بر زمین و گرداندن طنابی پنبه ای به گرد این میخ ها رعایت می شد. شرح این مراسم در متونی چون <em>روایات فارسی</em> و متن پهلوی <em>وجرکرد دینی</em> ضبط شده است. از اواسط سدۀ نوزدهم رسم دخمه نشانی متأثر از جریان روشنفکری دینی در ایران منسوخ شد و در هند به چالش میان مذهبی های تندرو و اصلاحطلـب پارسی تبدیل شد. در این پژوهـش، انواع دخمه های زرتشتی بررسی و سیر تحول بنای دخمه با تکیه بر جـنبه های آیینی و دینی آن ارزیـابی میشود و به موقعیت دخمه های زرتشتی در عصر حاضر نیز توجه خواهد شد.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723The Pronunciation of some Words in Shahnameتلفّظ چند واژه در شاهنامه1091276871410.22059/jis.2018.68714FAوحیدعیدگاه طرقبه ایاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهرانJournal Article20180711The accurate pronunciation of words in ancient Persian texts has always been problematic, due to the changes that have occurred in the Persian language. In this paper, the pronunciations of some words in <em>Shahnameh</em> are studied. The study includes the words which the literati do not have an agreement on their pronunciation, or the common idea about them is incorrect. Some of these words have wrong diacritics in all <em>Shahnameh</em> editions, and others do not have correct diacritical marks in some editions. In this paper, more emphasis is placed on the Khaleghi-Motlagh, and Jeyhouni editions of <em>Shahnameh</em>, because their editors have used diacritical marks more than others, although they did not pronounce all the words correctly. Through proper consideration of how Ferdowsi rhymes, as well as some other literal harmonies in his poetry, the accurate reading is achievable, provided that the entire text of <em>Shahnameh</em> be examined. This paper is based on such an approach.تلفظ واژه ها در متون کهن فارسی، به دلیل فاصلۀ زمانی ما نسبت به آن متون و تغییرات و تحولاتی که در زبان فارسی اتفاق افتاده، همیشه مسأله انگیز بوده است. در این مقاله به تلفّظ چند واژه در<em> شاهنامه</em> پرداخته شدهاست که دربارۀ خوانش آنها توافقی میان اهل ادب وجود ندارد یا تصوّر رایج در مورد آنها نادرست است. برخی از این واژهها در همۀ چاپهای <em>شاهنامه</em> به صورت نادرست حرکتگذاری شدهاند و برخی در شماری از چاپها. در میان تصحیحات گوناگون <em>شاهنامۀ</em> فردوسی، بیشتر بر چاپ خالقی مطلق و چاپ جیحونی تأکید شده، زیرا مصحّحان این دو چاپ بیش از دیگران به حرکتگذاری واژهها پرداختهاند و البته در این کار گاه درست عمل کردهاند و گاه دچار لغزش شدهاند و به تلفّظ درست راه نیافتهاند. از طریق دقّت در چگونگی قافیهپردازی فردوسی و نیز پارهای از دیگر هماهنگیهای لفظیِ شعر او میتوان به خوانش درست دست یافت، به شرطی که سراسر متن <em>شاهنامه</em> را بررسی کرده باشیم و نگاهمان موردی نباشد. این مقاله با چنین رویکردی نوشته شده است.دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06438120180723Political and Diplomatic Relations between Shah Ismail I and Bayezid II Based on the Ottoman Documents ( 911 -917 H/ 1505-1511)روابط سیاسى و دیپلماتیک شاه اسماعیل اول و بایزید دوم بر اساس اسناد عثمانی :911 _۹۱۷/ ۱۵۰۵_۱۵۱۱1291466871510.22059/jis.2018.68715FAورالگنجاستادیار دانشگاه استانبولJournal Article20180713It seems that in the Safavid studies, the political and diplomatic relations between Shah Ismail and Bayezid II, which was in a relatively peaceful environment, were overshadowed by subsequent wars. In general, Safavid studies have focused on a period that began with the wars due to the coming of Salim. Perhaps the most important reason is the lack of resources in which they refer to such points. However, the Ottoman Army records show that both sides have had a high level of diplomatic relations before the period of long wars. The main purpose of this paper is to study a peaceful period of relations between the Safavid and Ottoman states based on the sources and documents of the Ottoman archives. In fact, before the Salim I, the Ottoman government had a good relationship with the Safavid, who had arrived from Sheikh to Shah in the early 16th century. In this framework, both sides sent each other ambassadors and presents. According to the Ottoman sources and the bailiffs of Bayezid II sent to Sheikh Ismael Ardabilly, we will examine the Ottoman look for the king of Iran and accept him as a leader of the cult. In addition, we will explain how the ambassadors travel on both sides and use it to express their strength.در مطالعات صفوى روابط سیاسی و دیپلماتیک بین شاه اسماعیل و بایزید دوم، که در یک محیط نسبتاً صلحآمیز در جریان بود، ظاهراً تحتالشعاع جنگهای بعدى قرار گرفته است. به طور کلی، مطالعات صفوى بر دورهای که با جنگهای ناشی از روى کار آمدن سلیم شروع میشد، متمرکز شده است. شاید مهمترین دلیل آن نبود منابعی باشد که در آنها به چنین نکاتی اشاره شده است. با این حال، اسناد عثمانى نشان میدهند که هر دو طرف قبل از دورۀ جنگهای طولانى، روابط دیپلماتیک سطح بالایی داشتهاند. هدف اصلى این مقاله بررسی یک دورۀ مسالمتآمیز از روابط دولتهای صفویه و عثمانی بر اساس منابع و اسناد آرشیو عثمانی است. در واقع قبل از جلوس سلیم اول، دولت عثمانى با صفویه رابطۀ خوبى داشت و هر دو طرف به طور مداوم به همدیگر سفیر و هدیه میفرستادند. بر اساس منابع عثمانى و هدیههایی که بایزید دوم به شیخ اسماعیل اردبیلى میفرستاد، ما نگاه عثمانی به پادشاه ایران و قبول وی به عنوان یک رهبر فرقۀ مذهبی را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، چگونگی رفتوآمد سفیران هر دو طرف و استفاده از آن براى ابراز قدرتنمایی را توضیح خواهیم داد.<br />