دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122The Origins of Drama in Ancient India and a Glance at its Iranian Counterpartsخاستگاههای هنر نمایش در هند باستان و نگاهی به نمونههای ایرانی آن1155942110.22059/jis.2016.59421FAعلیرضااسماعیلپورفارغالتحصیل دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهرانJournal Article20151205Drama has an ancient history in India. The Sanskrit dramatic literature developed in an organized traditional infrastructure and continued during centuries. The main origins of drama in India are the dialogue-like vedic chants, vedic rituals, and epic recitation. Related arts such as dance and music were important in appearance and development of drama in India. Moreover, Greek dramas may have had influences on Sanskrit dramatic literature. Studying the origins of drama in ancient culture of India reveals that it had some counterparts in ancient literature of Iran, which remained until Islamic period and parts of it became more widespread. On the contrary to these powerful origins in India, drama has not been able to develop in form of organized and indelible works of art in Iran. In this paper, firstly the origins of drama in India is discussed and afterwards, the void of drama in ancient literature of Iran is studied. It seems the main reason for such historical void is the fact that writing tradition has not been developed properly in ancient literature of Iran.هنر نمایش در هند پیشینهای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سدههای متمادی تداوم یافته است. خاستگاههای اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسهخوانی، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن مؤثر بـودهاند. ممکن است نمـایـشهای یونانی نیز بر ادبیات نمایشی سنسکریت اثری گذاشته باشد. در بررسی مختصر خاستگاههای نمایش در فرهنگ باستانی هند آشکار میشود که اغلب این خاستگاهها در ایـران نیز نمونههایی دارند که غالباً تا دورۀ اسلامی باقی بوده و بعضاً از معادلهای هندی خود نیز فراگیرترند. اما برغم این خاستگاههای نیرومند، هنر نمایش نتوانسته در قالب آثاری منظم و ماندگار در ایران پای بگیرد. در این مقاله، پس از بحث دربارۀ خاستگاههای هنر نمایش در هند، به بررسی این خلأ تاریخی پرداختهایم که در تحلیل نهایی شاید بتوان آن را ناشی از عدم نضج سنت کتابت در بخش اعظم تاریخ ادبیات باستانی ایران دانست.https://jis.ut.ac.ir/article_59421_ecf83280a99040a61ff77b6e130adc52.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122An Investigation of Iranian Churches Textile Marouflage
(Case Study: Vank Cathedral, Madonna Church in Isfahan, Madonna Church in Tabriz)بررسی دیوارنگارههای بومپارچه در کلیساهای ایران (مطالعۀ موردی: کلیسای وانک اصفهان، کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز)17325942210.22059/jis.2016.59422FAیاسرحمزویدانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهانحسیناحمدیدانشیار دانشگاه هنر اصفهانرسولوطن دوستاستادیار دانشگاه آزاد واحد تهرانJournal Article20150426There are specific forms of mural paintings in some Iranian Churches that are different from other usual wall paintings in materials, methods as well as implementation techniques. Unfortunately, these mural paintings are not studied until now. The aim of this paper is the identification of history of development, and used materials and techniques in these historic paintings by field and literature investigations. Regarding limited literature in this field (especially in Persian language), the first stage of this study has focused on European textile Marouflage and in the second stage, textile Marouflage of Vank Cathedral, Madonna Church in Isfahan and Madonna Church in Tabriz are investigated. At the Renaissance period, some technical changes were occurred in operation process of large wall paintings and ceiling paintings that finally led to a new and different type that is noticed as Marouflage in this paper. These paintings are executed on the layer of cloth (canvas) and then installed on the wall that is known as a part of the architecture arrays. In this paper, the process of formation of this type of wall painting in Europe was studied and present examples of this method in Iranian churches are introduced and explained.گونهای از دیوارنگاره در برخی از کلیساهای ایران وجود دارد که از نظر مواد و مصالح، روش اجرا و بهطور کلی از نظر ماهیت با دیگر دیوارنگارهها متفاوت است و تا کنون پژوهشی مستقل در مورد آنها انجام نشده است. هدف این مقاله شناخت شیوۀ اجرای این گونه از دیوارنگارهها و همچنین شناخت سیر تحول آنها از طریق مطالعات میدانی، کتابخانهای و تحلیل اطلاعات بهدستآمده است. به دلیل کمبود پژوهش و ثبت اطلاعات فنی در این حوزه به زبان فارسی، در این پژوهش مطالعات اولیۀ انجامشده معطوف به دیوارنگارههای بومپارچۀ اروپایی است و در مرحلۀ دوم به دیوارنگارههای بومپارچۀ کلیسای وانک و کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز پرداخته میشود. در دورۀ رنسانس، جهت حل برخی از مشکلات دیوارنگارههای بزرگ و سقفنگارهها، در مراحل اجرا به مرور زمان تغییراتی را به وجود آوردند که در نهایت شیوهای متفاوت و جدید از دیوارنگاره به وجود آورد که در این تحقیق به نام دیوارنگارۀ بومپارچه نامیده میشود. در پژوهش حاضر تلاش شده چگونگی به وجود آمدن این شیوه در اروپا و نمونههای آن در کلیساهای ایران مورد بررسی قرار گیرد تا آغاز راهی باشد جهت شناخت این آثار در کشور ایران.https://jis.ut.ac.ir/article_59422_7af59dfb861105d4e7b2ff66275c7e01.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122Studying the Structure and Components of Daftar-e Tawjīhāt (the Register for Expenditures) in Safavid Eraبررسی ساختار و اجزای دفتر توجیهات در عصر صفوی33505942310.22059/jis.2017.59423FAهوشنگخسروبیگیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورالههمحبوبدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه پیام نورJournal Article20151217Abstract: One of the instruments of <em>dīwān al-estīfā'</em> (the department in charge of fiscal administration) for accounting and registration of expenses and revenues of the state was fiscal registers. A subtype of this was <em>daftar-e </em><em>tawjīhāt</em>, in which the current expenditures of the state were accounted for. This article aims to analyze the structure and components of daftar-e tawjīhāt, as well as methods and rules of registration in it in Safavid era. In this register the expenditure data was recorded in two separate parts of tawjīhāt (current expenses) and <em>moqarrar</em><em>āt</em> (salaries and wages). Drafts and fiscal commands were registered in each part separately, as well as the place of payment. The whole data was checked and corrected by the head of the fiscal system to avoid probable errors. Our statistical population was the manuscripts and archives related to <em>est</em><em>ī</em><em>fa</em>, as well as documents of administrative organization of Astan Quds Razavi.یکی از ابزارهای دیوان استیفا برای ثبت و ضبط دخلوخرج کشور دفاتر مالی بوده که برای تدوین آنها از شیوۀ خاصی پیروی شده است. از جملۀ این دفترها دفتر توجیهات بوده که به ثبت هزینههای جاری مملکت اختصاص داشته است. هدف این مقاله واکاوی ساختار و اجزای دفاتر توجیهات، چگونگی ثبت و ضبط آن و قوانین حاکم بر آن در عصر صفوی است. در این دفاتر، اطلاعات مربوط به هزینهها بهصورت مجزا در دو بخش «توجیهات» و «مقررات» نوشته شده است. سپس حوالهها، بروات و فرامین مالی در ذیل هر بخش بهطور جداگانه ثبت و ضبط و محل پرداخت مشخص میگردیده است. تمامی امور فوق را مستوفی کل بررسی و تصحیح میکرده تا هیچگونه خطایی در ثبت اطلاعات رخ ندهد. جامعۀ آماری ما، علاوه بر نسخ خطی و اسناد آرشیوی مربوط به علم استیفا، اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی بوده است.https://jis.ut.ac.ir/article_59423_893b943d8507d7a2ce77bca5d40c8c91.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122Buyids Presence and Ruling in Fars after the Fall of the Dynasty (Based on the 7th Century AH Epitaph Discovered in Forg District in Darab County)تداوم حضور و قدرت آل بویه در فارس، پس از انقراض رسمی (بر پایۀ گورنوشتهای از سدۀ هفتم هجری مکشوفه در فورگِ داراب)51635942410.22059/jis.2016.59424FAعمادالدینشیخالحکماییکارشناسی ارشد باستانشناسی دانشگاه تهرانمیرزامحمدحسنیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد شاهرودJournal Article20150411The fortuitous discovery of some pieces of an epitaph belonging to the 7<sup>th</sup> century AH in Forg district in Darab county, near a fortress called Bahman, opened a new season to researches on the life of Buyids descendants after the fall of the dynasty. The title and name carved on the tomb-stone, which clearly reads Daylamite King, affirms the subject matter of the present article. Further excavations led to the discovery of all other pieces of the epitaph. Moreover, the <em>Resale Delgosha</em> versified history book, which is considered one of the most important local history resources for studying the history of Fars province during this period, facilitated the identification of the deceased person and other Daylamites who lived in this area during 7<sup>th</sup> and 8<sup>th</sup> centuries AH. The present paper is an attempt to rebuild the pieces of the newly-found epitaph and identify the body belonging to the grave and aims to find out how the Buyids managed to survive and how long they continued to exert their political power and rule in Fars.کشف اتفاقی چند تکه از یک کتیبۀ متعلق به سدۀ هفتم هجری در منطقۀ فورگ شهر داراب، در نزدیکی قلعۀ مشهور به بهمن، بابی تازه برای جستجو و ردیابی بازماندگان آل بویه پس از انقراض رسمی آنان گشود. شناسایی عناوین و القاب و نام متوفی، که آشکارا شهریار دیلمی دانسته شده است، این موضوع را تقویت کرد. جستجوی مجدد منجر به کشف کامل اجزای گمشدۀ کتیبه شد. از سوی دیگر، متن تاریخ منظوم <em>دفتر دلگشا،</em> که در زمرۀ منابع مهم تاریخ محلی فارس در دورۀ مورد نظر شمرده میشود، گره از کار شناسایی متوفی و دیگر دیلمیان این خطه در سدۀ هفتم و هشتم گشود. در این مقاله به بازسازی قطعات گورنبشتۀ مکشوفه، شناسایی صاحب گور و چگونگی و تداوم نقش بویهیان در قدرت سیاسی فارس پرداخته شده است.https://jis.ut.ac.ir/article_59424_b49648c8456156d6d14285633d09a2b6.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122Reviews on Evliya Chelebi’s Reports of Iranملاحظاتی دربارۀ گزارش اولیا چلبی از ایران65845942510.22059/jis.2016.59425FAرسولعربخانیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورJournal Article20150518Evliya Chelebi (1611-1682), was an ethnically Ottoman explorer who travelled through the territory of the Ottoman Empire and neighboring lands over a period of forty years, recording his commentary in a travelogue called the <em>Seyahatname</em>. During his lifetime, Evliya Chelebi made three journeys to Safavid Iran: the first in 1646 to Azerbaijan and Caucasus, the second in 1647 which was a very short one, and the third in 1655 to Azerbaijan and western and central parts of Iran. During all his travels he explored Iran as an official who had been sent by the Ottoman government to fulfill his mission and duties. During the years of Chelebi’s travels to the Safavid Empire, the hostile relationship between the two countries had turned amicable following the Treaty of Zuhab signed in 1639. Throughout these years, the two Empires sent various delegations to the states of one another to settle the territorial disputes and resolve the problems in the provisions of the Treaty. Notwithstanding the duties he had to run as an official agent who travelled to Iran, Evliya Chelebi used to write some notes of his observations and the stories he heard about different places and people he encountered. Reading his collection of notes and commentaries, one can have a better understanding of the cultural and political atmosphere dominant in the Safavid and Ottoman Empires. His travelogue also gives us a pattern of the way the Ottomans viewed the Persian society and the politics of the late Safavid era, particularly during the reign of Shah Safi and Shah Abbas II. The notes of Chelebi’s explorations together with the plethora of information he provides on the political and administrative situations of the Safavid period is very beneficial to finding out more about and rebuilding the historical and cultural geographies of Persia during this period. This paper aims to rebuild the map on which Evliya Chelebi moved around in the Persian territory based on the descriptions he has provided of the routes, towns and cities, then it goes on to analyze Chelebi's viewpoints in the context of Safavid-Ottoman ties.اولیا چلبی (1020ق/1611م- ؟)، سیاح ترک اهل عثمانی، در طول مسافرتی که بیش از چهل سال به طول انجامیده، سرزمینهای قلمرو دولت عثمانی و ممالک مجاور را سیاحت نموده و مشاهدات خود را در سیاحتنامۀ بزرگی ثبت و ضبط کرده است. اولیا چلبی در طول عمر خود سه سفر به ایران عصر صفوی داشته: اولی در1056ق/ 1646م به آذربایجان و قفقاز، سفر دوم در 1057ق/1647م، که بسیار کوتاه بوده، و سفر سوم در 1065ق/ 1655 م، به آذربایجان و مناطق غربی و مرکزی ایران. تمامی این سفرها به عنوان مأموریتی رسمی و با هدف انجام وظایف محولۀ حکومتی انجام یافته است. مناسبات ایران و عثمانی در اثنای مسافرتهای اولیا چلبی به ایران تحت تأثیر معاهدۀ ذهاب (1048ق/ 1639م) در حالتی دوستانه و نه خصمانه قرار داشت. در این سالها، هیأتهای سیاسی متعددی از سوی دولتین ایران و عثمانی به ممالک هم فرستاده میشد تا مناقشات و سوء تفاهمات مرزی را حل و فصل نموده، مانع از گسترش اختلافات و اخلال در مفاد عهدنامۀ مزبور گردند. اولیا چلبی به عنوان کارگزاری رسمی، در چند نوبت سفر به ایران، در کنار وظایف سفارتی خود، اقدام به یادداشتهایی از مشاهدات و شنیدههای خود از مکانها و اشخاصی کرده که در طی سفر با آنها روبرو شده است. مطالعۀ این یادداشتها میتواند ما را در درک بهتر فضای فرهنگی و سیاسی حاکم بر دو جامعۀ ایران و عثمانی یاری کند. نظرات اولیا چلبی را میتوان الگویی برای فهم دیدگاه عثمانیها از جامعه و سیاست ایران اواخر صفوی، مصادف با عصر شاه صفی و شاه عباس دوم، تلقی کرد. گزارشهای این سیاح در ایران، در کنار اطلاعات فراوانی که از اوضاع سیاسی و اداری صفوی ارائه میکند، برای بازیابی و بازسازی جغرافیای تاریخی و فرهنگی ایران عصر مزبور بسیار سودمند خواهد بود. این مقاله در نظر دارد نقشۀ حرکت اولیا چلبی در ایران را با توجه به ویژگیهای مسیرها و شهرهای طیشده بازسازی کند و سپس به تحلیل دیدگاههای او در چارچوب مناسبات صفوی عثمانی بپردازد.https://jis.ut.ac.ir/article_59425_5ade48518d6f863600d226cb07e0aa86.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122Social and Economic History of Khānsār in Qajar Eraتاریخ اجتماعی و اقتصادی شهر خوانسار در عصر قاجار851045942610.22059/jis.2016.59426FAحسنکریمیاندانشیار باستانشناسی دانشگاه تهران0009-0005-3724-1523حسینصدیقیاندانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20151208Khānsār was one of the principal cities of Isfahan district in Qajar era. The city is mentioned repeatedly in historical texts and visited frequently by European travelers Khānsār was celebrated in Qajar era for presence of significant cultural and artistic figures in the city as well as production of various commercial products. The remnants of commercial monuments such as Qajar bazar or Kārvansarā are few and we merely can trace them in the historical sources or the minds of residents. Yet studying the causes of development and decline of the city may help in taking decisions for renovation of its prosperity. Since any independent studies have not been done on this issue, this paper is presenting the results of field and documentary studies of the authors on social and economic circumstances of Khānsār during the Qajar era.خوانسار یکی از شهرهای معتبر ناحیۀ اصفهان در روزگار حاکمیّت قاجار بوده است. از این شهر در متون تاریخی بهکرّات یاد شده و شهر بهکرات مورد بازدید سفرنامهنویسان اروپائی قرار گرفته است. حضور بزرگان فرهنگ و هنر و تولیدات مصنوعات متنوّع تجاری را میتوان از اصلیترین عواملی دانست که موجب شهرت این شهر در دورۀ قاجار میشده است. اگرچه امروزه شواهد اندکی از آثار و ابنیۀ تجاری، مثل بازار و کاروانسرای عصر قاجار این شهر، برجای مانده و تنها نشان آنها را در اسناد تاریخی یا اذهان ساکنان آن میتوان جستجو نمود، امّا بررسی علل رشد و افول آن میتواند در تصمیمگیری برای رونق مجدد شهر مفید باشد. از آنجا که تاکنون پژوهش مستقلی در این باره نشده است، در مقالۀ حاضر تلاش گردیده تا نتایج مطالعات میدانی و اسنادی نگارندگان دربارۀ اوضاع اجتماعی و اقتصادی شهر در طول دورۀ قاجاریه عرضه شود.https://jis.ut.ac.ir/article_59426_3fea5193ccfbc6d559a75c760469d32e.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06435220151122Nimim ze Turkistan, Nimim ze Fargana:
A Reconsideration of the Sârt Identity in Relation to Iranian Heritage in Central Asiaنیمیم ز ترکستان نیمیم ز فرغانه: جستاری در بازشناسی هویت سارتها از منظر پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران با آسیای مرکزی1051245942710.22059/jis.2016.59427FAجوادمرشدلودکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20150725This essay aims to put forward a new explanation of “Sârt” problem from an Iranian viewpoint. Its main focus is to represent those signs which could be helpful to introduce Sârt people as inheritors of Old Iranian culture of central Asia. To attain this purpose it has been organized in four parts; the first part discussed with the history of Russia’s rule over the region and its dealing with indigenous ethnicities and ethnic problem. The second part has concentrated on the scholarly literature on the subject and precedent findings. The third one includes an analytical survey of the situation of Sârt people in 19<sup>th</sup> century as reported by primary sources. And, the final part deals with the fate of Sârt identity as sealed by Bolshevik regime and Jadidism. As the essay puts it, there are certain evidences which show that there have been a Sârt people whom we might be able to introduce old settlers of central Asia with clear links with Iran. As the results show, down to the Bolshevik revolution, Sârt people were a very great population of settler society of central Asia. Hence, Its removal of ethnological literature of the region as happened after the establishment of soviet system might be interpreted as a sign of russification policies especially in contrast to Iranian heritage of Central Asia.فرارود یا ماوراءالنهر، هرچند امروزه، آسیای مرکزی نام گرفته است، به لحاظ تاریخی بخشی از مجموعۀ فرهنگی و تمدنی ایران بوده است. «سارت»، که واژهای رایج در زبان ترکی جغتایی است، تا آستانه سدۀ بیستم میلادی لفظی پرکاربرد برای نامیدن بخش چشمگیری از مردم یکجانشین آسیای مرکزی به شمار میرفت. این اصطلاح در فضای پرآشوب و متحول پس از انقلاب روسیه، از دایرۀ مطالعات قومشناسی و بررسیهای آماری آسیای مرکزی حذف شد و جای خود را به نامهای قومی ازبک، قرقیز و غیره داد. طبق یافتههای برخی خاورشناسان برجستۀ روس، شواهد موجود در گزارش سیاحان سدۀ سیزدهم هجری/نوزدهم میلادی و بررسیهای آماری روسها در اواخر همین سده، سارتها افزون بر این که بخش معین و پرجمعیتی از مردم یکجانشین آسیای مرکزی را تشکیل میدادند، پیوندهای مشخص و آشکاری با ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی داشتند. جستار پیش رو، با تکیه به اطلاعات گردآوری شده از منابع دست اول و تحلیل این اطلاعات، کوشیده است پرتوی بر این موضوع بیفکند. نتیجة تحقیق نشان میدهد که اولاً تا آستانه انقلاب بلشویکی، سارت نام معینی برای جمعیت وسیعی از شهرنشینان و روستانشینان آسیای مرکزی بوده است، و ثانیاً هویت این مردم از هویتهای قومی متمایز بوده است و حذف آن از ادبیات قومی آسیای مرکزی نتیجة ابهام در ارائۀ تعریفی درست از آن و همنوایی هویتخواهی «جدیدیها» با سیاستهای پس از انقلاب بلشویکی در آسیای مرکزی بوده است.https://jis.ut.ac.ir/article_59427_e5b39359a87c2d2bfc7827cee5840633.pdf