دانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122A Comparative Review of Jorjaniʼs Manuscript of Masalek va Mamalek with Jahan Namehبررسی تطبیقی نسخۀ خطی مسالک و ممالک جرجانی و متن جهاننامه1125666910.22059/jis.2015.56669FAمحمودجعفری دهقیدانشیار ایرانشناسی دانشگاه تهران0000-0003-4517-1631محمدحسینسلیمانیدانشجوی کارشناسی ارشد ایرانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20141020This article is concerned with a comparative review of Jahân-Nâme by Mohammad bin Najib Bakran and manuscripts of <em>Masâlek va</em> <em>Mamâlek</em> by Abu al-Hasan Sâʽid bin Ali Jurjâni written by during the middle of ninth century AH. From this review it becomes clear that Jorjâniʼs main source in writing his book was <em>Jahân-Nâme </em>and therefore <em>Jahân-Nâme</em> is also a good source for editing the <em>Masâlek</em>. However, the manuscripts of his <em>Masâlek</em> at our hand are by far more than the manuscripts of <em>Jahân-Nâme</em>, and this help us to correct some of errors occurred in editing of<em> Jahân-Nâme</em>. این مقاله به بررسی تطبیقی کتاب <em>جهاننامه</em> نوشتۀ محمّد بن نجیب بکران و نسخۀ خطی <em>مسالک و ممالک</em> اثر ابوالحسن صاعد بن علی جرجانی، که در نیمۀ دوم قرن نهم کتابت شده است، میپردازد. از این بررسی تطبیقی معلوم می شود که جرجانی بسیاری از مطالب خود را از <em>جهاننامه</em> گرفته است و با این حال، به سبب بیشتر بودن نسخههای <em>مسالک</em> جرجانی نسبت به متن <em>جهاننامه،</em> میتوان بعضی اغلاط متن و نسخههای <em>جهاننامه</em> را تصحیح کرد، ضمن آنکه از <em>جهاننامه</em> هم میتوان در تصحیح متن <em>مسالک</em> جرجانی کمک گرفت.https://jis.ut.ac.ir/article_56669_c49572c1473006229c96c67782eb6dd3.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122From Vedic Tvaṣṭṛ to Mardâs of Shâhnâme (A Review of the Meaning and Etymology of Mardâs)از توَشْتْر ودایی تا مرداس شاهنامه13315667110.22059/jis.2015.56671FAمحمّدحسنجلالیان چالشتریاستادیار دانشگاه تبریز0000-0002-0992-7158Journal Article20141007Despite the few data about Mardâs in Shâhnâme, the very high attention of scholars to him and his name is indebted to the importance of his son, Zahhâk, in Iranian mythology. The lack of any information about this personality in Avesta, ambiguity of written forms of his name in Pahlavi script in middle Persian texts, multiplicity of the recorded forms in Islamic texts and also the similarity of the written and probably phonetic forms of this name in <em>Shâhnâme</em> and the Arabic personal name are the issues which make Mardâs and his name more and more ambiguous. In Vedic myths Zahhâkʼs equivalent is viśvarūpa. This latterʼs father, tvaṣṭṛ, is a deity. The vast mythology of this god can partly compensate our lack of information about Mardâs. In this article attempts has been made to provide a more precise view about Mardâs and his name by reviewing the data related to this person in Vedic texts on the one hand and surveying the recorded forms in middle Persian and Islamic texts and also by criticizing the previous views.توجّه بسیار دانشمندان به شخصیّت و نام مرداس، علیرغم ناچیز بودن ذکری که از او در شاهنامه رفته، مدیون اهمّیّت پسرش ضحّاک در اساطیر ایرانی است. نبود نام و نشان او در متون اوستایی و تشویش صورتهای نگارشی آن به خط پهلوی در متون فارسی میانه و کثرت بیش از حدّ گونههای مضبوط آن در متون اسلامی و همسانی نوشتاری و احتمالاً آوایی صورت مضبوط در <em>شاهنامه</em> با نام خاصّ عربی مرداس مسائلی هستند که این شخصیّت و نامش را در ابهام فرو بردهاند. با این همه، وجود اطّلاعات بسیار در وداها از ایزد توَشْتْر، پدر ویشوهروپه که معادل ضحّاک ایرانی است، میتواند تا حدّی خلأ اطّلاعات ما از این شخصیّت را مرتفع سازد. با بازخوانی اطّلاعات مرتبط با این شخصیّت در متون ودایی و مداقّه درصورتهای نام او در متون فارسی میانه و متون عهد اسلامی میتوان تصویری بهتر از او به دست آورد و خطاهای گذشته دربارۀ نام او را تصحیح کرد.https://jis.ut.ac.ir/article_56671_b72306d0b1a0f8d11491e9292980c2c5.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122Surveying the Life and Works of Sheikh Shihâb al-Din Fadhl-Allâh Turân -Poshtiبررسی زندگی و آثار شیخ شهابالدین فضلاالله تورانپشتی33445667310.22059/jis.2015.56673FAسید محمد منصورطباطبایی بهبهانیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران0000-0003-0662-8790حامداسدیدانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article20141221<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Sheikh Shih</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">â</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">b Al-Din, Abu Abdull</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">â</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">h, and Fadhl-all</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">â</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">h Turan-Poshti is one of<br />the Muhaddithes and</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Faqihs in the 7<sup>th </sup>A.H.<br />He is from Turan-Posht</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">which is one of the<br />villages located in Yazd. There is not sufficient information of his early<br />lifetime. He used to live in Shiraz under Fars</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Atabegs` protection</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">and was later on requested by Tarkan</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Khatun</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">to commence teaching at<br />Tarkani School in Kerman. In this article we aim</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">at clarifying different periods of his life,<br />education, his relationship to authority and his belief tendencies based on<br />Persian and Arabic sources and finally we have done a survey in his works and<br />his remaining manuscripts.</span>شیخ شهابالدین ابوعبداالله فضلاالله تورانپشتی از محدثین و فقهای قرن هفتم هجری است. وی منسوب به تورانپشت از روستاهای استان یزد است. از ابتدای زندگیش اطلاعات زیادی در دست نیست. وی ابتدا در شیراز و در سایۀ اتابکان فارس میزیست و در نهایت به درخواست ترکان خاتون بر مسند تدریس در مدرسۀ ترکانی کرمان نشست. در این مقاله با تکیه بر منابع فارسی و عربی، مراحل مختلف زندگی و تحصیل، رابطه با قدرت و گرایشهای اعتقادی وی مورد بحث قرار میگیرد و در پایان آثار وی بررسی و نسخهشناسی میشود.https://jis.ut.ac.ir/article_56673_ccfde5e4623196dc9f06be7dc943688f.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122A Dot in the Dark Room
Psychological Analysis of the Short Stories The Dark Room by Sadeq Hedayat and A Dot on the Map by Sait Faik Abasıyanıkنقطهای در تاریکخانه (تحلیل روانشناختی دو داستان کوتاه تاریکخانه اثر صادق هدایت و نقطهای بر روی نقشه اثر سعید فائق)45635667610.22059/jis.2015.56676FAعلیکالیرادعضو هیأت علمی دائرة المعارف بزرگ اسلامیJournal Article20150209Iran and Turkey witnessed deep and broad social changes in an effort to Modernization in the first half of 20<sup>th</sup> century. The social changes had wide-ranging consequences, including personal and psychological effects. The purpose of this paper is a psychoanalytic study of two short stories written by two prominent Iranian and Turkish writers, Sadeq Hedayat (1903-1951) and Sait Faik Abasıyanık (1906-1954) for investigating the psychological impact of social changes on their characters. The themes of isolation, reclusiveness and return to womb in the short stories <em>The Dark Room</em> by Hedayat and <em>A Dot on the Map</em> by Abasıyanık examined by means of the defense mechanism of “regression”.جوامع ایران و ترکیه در نیمۀ نخست سدۀ بیستم میلادی شاهد تغییرات ژرف و گستردهای در راستای نوسازی بودند که جنبههای گوناگون حیات فردی و اجتماعی ایرانیان و ترکان را تحت تأثیر قرار داد. مقاله حاضر با تحلیل روانکاوانۀ دو داستان کوتاه از دو چهرۀ شاخص داستاننویسی ایران و ترکیه، یعنی صادق هدایت (1903-1951م) و سعید فائق عباسییانیک (1906-1954م)، به بررسی اثرات تغییرات اجتماعی بر شخصیت این دو نویسنده پرداخته است و مضامین انزواجویی، کنارهگیری از اجتماع و بازگشت به زهدان در دو داستان کوتاه <em>تاریکخانه</em> اثر صادق هدایت و <em>نقطهای بر روی نقشه</em> اثر سعید فائق با بهرهگیری از مفهوم «واپسروی»، که جزو مکانیسمهای دفاعی روان آدمی به شمار میرود، مورد واکاوی قرار گرفتهاند. <br /> https://jis.ut.ac.ir/article_56676_521972ff6870bdfed8f4437c2932583f.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122Ardashir Khwarah, from Establishment to fall on the Basis of Historical Textsاردشیرخوره از شکلیابی تا زوال با استناد به متون تاریخی65835667810.22059/jis.2015.56678FAحسنکریمیاندانشیار باستانشناسی دانشگاه تهرانمجیدمنتظرظهوریدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه تهران0000-0003-0950-6625Journal Article20140625The round city of Ardeshir Khwarah, with its concentric layout, can be considered as the first city which established by the founder of the Sasanian dynasty as a symbol of the Sasanian royal ideology. Ardeshir Khwarah plays a key role in establishment of Sasanian sovereignty and urban planning. However, a little is known about the history of the city. It seems even stranger if we consider the reports of the early Islamic geographers and historians, recording that the city was flourishing until 5th century A.H. Now lots of questions can be posed about the city. What kind of information can be extracted from historical written sources concerning the reason and process of formation, thriving and abandonment of the city? In other word, how the city has changed during the transitional period from Sasanian to Islamic period? Based on the historical sources, the present paper deals with the historical identity of the city and its spatial order and functional characters.اردشیرخوره را با طرح مدور و متحدالمرکزش می توان نخستین شهر ساختهشده به امر مؤسس سلسلۀ ساسانیان و نمادی از ظهور ایدئولوژی سلطنتی تمرکزگرای ساسانیان محسوب داشت. علیرغم نقش کلیدی این شهر در استقرار حکومت ساسانیان، بهجز یافتههای معدود باستانشناسانه، اطلاعات بسیار اندکی از تحولات تاریخی این شهر در دست است، بویژه آنکه، به اعتبار مندرجات آثار مورخان و جغرافیدانان قرون نخستین اسلامی، این شهر قرنها پس از سقوط ساسانیان نیز به حیات خود ادامه داده است. اینک این پرسش قابلیت طرح مییابد که منابع مکتوب کهن چه اطلاعاتی را در خصوص دلایل و فرایند شکلیابی، توسعه و زوال این شهر در اختیار قرار میدهند؟ به عبارت دیگر، شهر اردشیرخوره در دورۀ ساسانی و در دوران انتقال به دورۀ اسلامی دستخوش چه تغییراتی شده است؟ هدف آن است تا با اتکاء به متون کهن، ماهیت تاریخی و سیر تحول شکلگیری تا سقوط این شهر و همچنین شاخصهای فضایی و عملکردی آن بازشناسی گردد. مطالعات تاریخی مشخص میسازد که اردشیرخوره شهری با ماهیتی حکومتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی در دوران ساسانی بوده و با ورود اسلام دستخوش تغییراتی ساختاری و اجتماعی شده و در ادامۀ روند حیاتش به سبب برخی عواملی سیاسی، اقتصادی در قرن 10 و 11 هجری متروک شده است.https://jis.ut.ac.ir/article_56678_cd155ba08e842c8331912fec95664e26.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122The fall of Mehrjanqadhaq on the Basis of Historical Texts and Archaeological Dataزوال ولایت مهرجانقذق بر اساس متون تاریخی و دادههای باستانشناسی851025668210.22059/jis.2015.56682FAخداکرممظاهریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی ایلاممحسنزینیونددانشجوی دکتری رشتۀ باستانشناسی دانشگاه هنر اصفهانبهرامکریمیکارشناس ارشد تاریخ ایرانJournal Article20141223An Examination of historical text and archaeological data show that Mehrjanqadhaq was one of the important states of western Iran which had been founded and formed in a region now known as Darreshsher or more exactly in Saimara valley. The history of the state goes back to Parthian era. Archaeological data in confirmation of historical texts both indicate settlement sequence form Parthian era to fourth century A.H. in Saimara valley and show that this region flourished especially at third and fourth century A.H. Ceramic samples, which discovered in the course of archaeological excavations, chronologically, do not go forward then fourth century A.H. Therefore, we can say that Merhrjanqadhaq was deserted at fourth century A.H, which is also confirmed with historical records, which point to earthquake and flood occurrence as well as cholera epidemy at this century. On the other hand, the same historical and archaeological data and the situations and extent of ancient Darreshahr suggest that this site is the same as Saimara city, center of Mehrjanqadhaq state.بررسی متون تاریخی و دادههای باستانشناسی حاکی از آن است که ولایت مهرجانقذق یکی از مناطق مهم ایران بوده که در محدودۀ شهرستان درهشهر، بهویژه درۀ سیمره، شکل گرفته و تاریخ حیات آن به دورۀ اشکانی برمیگردد. دادههای باستانشناسی در تأیید متون تاریخی، هم توالی استقرار از دورۀ اشکانی تا قرن 4 هجری در درۀ سیمره را نشان میدهد و هم بیانگر آن هستند که این منطقه طی قرون 3 و 4 هجری بیش از سایر دورهها رونق داشته است. نمونههای سفالی کشفشده در جریان مطالعات باستانشناسی از نظر گاهنگاری از قرن 4 هجری جلوتر نمیرود. لذا میتوان گفت که ولایت مهرجانقذق در همین قرن 4 هجری متروکه شده است. این زمان با گزارشهای تاریخی همخوانی دارد که به رخداد زلزله، شیوع وبا و وقوع سیل در این قرن اشاره میکنند. از سوی دیگر، متون تاریخی، دادههای باستانشناسی و موقعیت و وسعت شهر تاریخی درهشهر حاکی از این است که این محوطۀ باستانی همان شهر سیمره، مرکز ولایت مهرجانقذق، است.https://jis.ut.ac.ir/article_56682_d0a5cd01e47f8d82066045dba6d1f2ef.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122Iranian Art and Architecture in Islamic Buildings of Dagestanهنر و معماری ایرانی در ابنیۀ اسلامی داغستان مطالعۀ موردی: بررسی شباهتهای هنری و معماری بومی مازندران با جنوب داغستان1031225668710.22059/jis.2015.56687FAسید مهدیموسوی کوهپردانشیار باستانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسمحمد رضامحمدیدانشیار زبان روسی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسآناهیتاشاهرخیدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150217Cultural communications among nations consist of various subjects and architectural art styles are the most distinct and recognized subjects in this area of studding. The republic of Dagestan in south of Russian Federation, not only from the past has cultural and historical relation with Iran, but also CT located in the Historical geography of cultural Iran. This relationship was more due to the political and social domination of Iran from Sassanian period till Tsar’s reign in 19<sub>th</sub> century. This land is close to Northern provinces of Iran, Gilan and Mazandaran. Dagestan has so many cultural interrelationships with these provinces. In the province of Mazandaran very special architectural art style could be observed which is comparable and similar with religious monuments in south Dagestan. These similarities could be seen on wooden decorations such as on columns and windows, painting on roof and walls, plan of the buildings. In this article has been tried to focus on these similarities and compare two styles. استفاده از سبکهای یکسان هنری و معماری در بناها و آثار آیینی یکی از بارزترین و مشهودترین گونهها از روابط فرهنگی و تاریخی میان ملتهاست. یکی از نمونههای این پدیده شباهت هنر و معماری در ابنیۀ مذهبی مناطق شمالی ایران، بهخصوص مازندران، با مساجد جنوب داغستان در منطقۀ قفقاز شمالی است، که با توجه به استیلای سیاسی و اجتماعی ایران تاریخی از دورۀ ساسانی تا پیش از حکومت تزارها، تحت تأثیر فرهنگ و هنر ایرانی بوده و در جغرافیای جهان ایرانی قرار دارد. جنوب این سرزمین، که از راه آبی دریایی از استانهای شمالی ایران آنچنان دور نیست، و شمال ایران به لحاظ هنری و فرهنگی مشترکات زیادی با یکدیگر دارد. در استان مازندران معماری ویژهای در برخی بناها از قبیل تکایا، حسینیهها و سقانفارها دیده میشود که شباهت زیادی به بناهای مذهبی موجود شامل مساجد و تکایا در جنوب داغستان دارد که بین قرون 17 تا 19 میلادی ساخته شدهاند. بیشتر شباهتها در استفاده از کندهکاریهای چوبی، حکاکی و نقاشی در تزئینات داخلی بنا، بر روی ستون، سرستون، بدنه و سقف و یکسانی شکل پلان است که از دوران صفوی ابتدا در مازندران و سپس در داغستان شکل گرفته است. این نوع سبک را امروزه در داغستان همچنان پرسیسکی یا ایرانی مینامند. این شباهت هنری نشانگر ارتباط هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و داغستانی با یکدیگر و نقش ایرانیان در توسعۀ فرهنگی و مذهبی داغستان است.https://jis.ut.ac.ir/article_56687_58bbb4856da4e62d3162ba5186ae6401.pdfدانشگاه تهرانپژوهش های ایران شناسی2252-06434220141122The Impact of Pahlavi the First on the Economy of Busher 1304-1320 A.Hتأثیر سیاستهای اقتصادی دولت پهلوی اول بر اقتصاد بندر بوشهر 1304-1320ﻫ.ش1231425668810.22059/jis.2015.56688FAنورالدیننعمتیاستادیار تاریخ دانشگاه تهرانشیواتقوایی زحمتکشکارشناس ارشد مطالعات خلیج فارس دانشگاه تهرانJournal Article20141126The statesmen of the First Pahlavi formulated strategies for the economic renovation based on the export potential. Before that, the harbor of Busher had a central place in foreign trade of the country due to having harbor infrastructure, proximity to economic centers and the fact that many merchants lived there. After the implementation of the new plan the Khuzestan area became the main center of trade in the Persian Gulf region. These plans included the building of new roads and rail way, the population increase in urban centers and institution of new harbor facilities in Khuzestan. The Busher harbor which was not able to compete lost its importance gradually. This research studies how and under what circumstances the Busher harbor lost its importance in trade and examines the theory that the reason lies in new economic strategies of the first Pahlavi's.<span style="line-height: 115%; font-family: YKMitra; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بندر بوشهر از دورۀ افشاریه تا اوایل<br />دورۀ پهلوی مهمترین بندر تجاری ایران در سواحل خلیج فارس بود. همزمان با روی کار<br />آمدن دولت پهلوی اوّل، علیرغم اینکه بندر بوشهر فاقد تأسیسات بندری با معیارهای بینالمللی<br />بود، باز از سایر بنادر ایران فعالتر بود و اکثر شرکتهای تجاری خارجی و تجار<br />داخلی برای وارد و صادر کردن کالاهای خود از این بندر استفاده میکردند. در دورۀ<br />پهلوی اول سیاستهای متعددی برای نوسازی کشور اتخاذ و اعمال شد. بخش قابل توجهی از<br />این سیاستها، سیاستهای اقتصادی بودند. بخشی از سیاستهای اقتصادی دولت باعث<br />برآمدن بندر خرمشهر به عنوان بندری با تأسیسات ارتباطی در مقابل بندر بوشهر شد. بخشی<br />دیگر از سیاستهای اقتصادی دولت پهلوی اول، مانند انحصار تجارت خارجی، نیز باعث<br />رشد قاچاق و ناامنی در بندر بوشهر و افول روزافزون آن شد. این پژوهش علت جابجایی<br />مرکزیت تجاری از بندر بوشهر به بندر خرمشهر را در راهبرد اقتصادی دورۀ پهلوی اول<br />جستجو میکند. اگرچه یافتههای این پژوهش رشد آماری تجارت بوشهر را نشان میدهند،<br />اما این هم معلوم میشود که افزایش تجارت خارجی بندر بوشهر به دلیل بالا رفتن حجم<br />تجارت خلیج فارس در پی راهاندازی خط آهن سراسری و از قِبَل شکوفایی تجاری بندر<br />خرمشهر بوده است. با اجرا شدن سیاستهای اقتصادی دولت مرکزی، بندر خرمشهر به بندر<br />اصلی ایران در سواحل خلیج فارس تبدیل شد و سهم بندر بوشهر از سیاستهای اقتصادی<br />دولت مرکزی تنها رشد قاچاق، ناامنی و نابسامانی </span>https://jis.ut.ac.ir/article_56688_0fa998829fd80dd740b5e84aea2dcd8b.pdf