@article { author = {Esmaeilpour, Alireza}, title = {About Heroes’ Gīsvari (Having Curly Hair) and Obstinacy (An Appendix to Georges Dumézil’s Theory about Warriors’ Function)}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1-15}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52665}, abstract = {Having curly hair (Persian: gīsvari) is one of the obscure and rare concepts in the epics and heroic stories but various texts and particularly some of the non-Iranian sources pertaining to this issue could show us some evidenc regarding the ancient descriptions of warriors in Indo-european culture. Moreover, obstinacy (Persian: sar-keshi), as one of the indispensable characters of heros, doesn’t mean “insurrection”, but it designates some kind of “independence” of two other functions, especially the first one, namely the “King-Priest”. It is possible to find the literal meanings of “Gīsvari” (having long locks or dishevelled hair) in some texts. The termGīsvari has occurred in the Iranian stories (either old texts or New Persian epics). It could be compered with its equivalents in some other cultures. This comparison would show us that symbolic signification of this term refers to the obstinacy of warriors distinguishing them from mercenary soldiers. According to the old beliefs, obstinacy of heroses appears in different forms: first, the incompatibility between warrior deities and other ones in the divine territory; and second, the heroses and kings’ discord in the epic literature. After the genesis of the priestly ethics of Zoroastrianism, Garshasb’s role retrogrades to a particular status and his obstinacy emerges as against religious laws.}, keywords = {Having curly hair,warrior,Garshasb,obstinacy}, title_fa = {دربارۀ گیسوری و سرکشی پهلوانان (ذیلی بر آراء ژرژ دومزیل در باب کارکرد جنگاوری)}, abstract_fa = {ویژگی گیسوری از مفاهیم مبهم و نادر در حوزۀ حماسه و روایات پهلوانان است، اما با غور در منابع گوناگون و به‌ویژه در نظر داشتن برخی منابع غیر ایرانی می­توان دریافت که همین شواهد اندک نیز به توصیف کهن صاحبان کارکرد جنگاوری در اندیشة اقوام هندواروپایی راه می­برد. سرکشی نیز از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر پهلوانان است. این صفت نه به معنای طغیان بلکه مترادف حفظ استقلال و عدم وابستگی به دیگر کارکردها به‌ویژه شاه و دینمرد است. با قیاس روایات ایرانی اعم از متون باستانی و حماسه­های فارسی با نمونه­های مشابه در نزد برخی اقوام دیگر درمی­یابیم که گویا فروهشته­مویی نشانه‌ای نمادین حاکی از سرکشی پهلوانان بوده و بعضاً ایشان را از جنگاوران مزدور متمایز می­ساخته است، اما سرکشی پهلوانان در متون کهن گوناگون به اشکال مختلف روی می دهد: در قلمرو خدایان به شکل ناسازگاری میان ایزدان جنگاور و دیگران و در حیطۀ حماسه به صورت تقابل شاه و پهلوان. با تکوین اخلاق موبدانه، گرشاسب در این میان جایگاهی ویژه یافته و ناسازگاری وی در برابر شریعت بروز می­یابد.}, keywords_fa = {گیسوری,جنگاوری,سرکشی,لاقیدی,گرشاسب}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52665.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52665_59825e46f123501134e137cfd4bf1f1c.pdf} } @article { author = {Firuzmandi, Bahman and Bahadori, Ali}, title = {The Seven Families of Achaemenid Period as Reflected in Textual and Archaeological Evidence: The Case Gobryas}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {17-36}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52666}, abstract = {It  is  the  tribal  structure  of  society  and  power  with  which  one  can  explain  many  developments  in  ancient  Iran  in  particular  in  the  Achaemenian  period.  The  ancient  authors  confirm  that  seven  families with various  names  played  an  important  role  in  political,  economic and  military  structures  of  Persia  from  this time  up  to  the end of  Sasanian  period.  By  choosing  Gobryas,  described  in  the Old Persian and Elamite evidance as a Patischorian and a  member  of  seven  families  during  the  reign  of  Darius I,  as  a  case  study,  the  present  paper  attempts  to  discuss  this  concept  from  a  new  perspective  based  on  the  Persepolis  tablets  and  seal  impressions  preserved on them. In the light of this evidence, it seems that  Gobryas  as  the  leader  of  Patischorian  tribe  was  one  of  major  landlords  of  northwestern  Fars and  southeastern  Khuzestan.  It  is  suggested  that  this  region was the  house of Patischorian tribe. Further, it is argued  that Liduma (modern Jenjan), where Achaemenid  architectural  works  have been discovered, was probably a regional/tribal center of  Gobryas. The Achaemenid rock-cut tombs in Behbahan might be  attributed to Gobryas family. This region was  influenced  by  Elamite  culture and art and, as the personal seal of Gobryas indicates,  Gobryas  family  was  not  separated  from  it.}, keywords = {Achaemenids,seven families,Gobryas,Persepolis tablets,Fahliyan}, title_fa = {هفت خاندان دورة هخامنشی در مدارک مکتوب و باستان‌شناختی: نمونۀ گبریاس}, abstract_fa = {بسیاری از پدیده‌ها و تحولات تاریخی ایران باستان و از جمله دورة هخامنشی ریشه در ساختار قبیله‌ای جامعه و قدرت دارد. یکی از این پدیده‌ها هفت خاندان بزرگ است که به رهبری داریوش موفق شدند بردیا / گوماته را سرنگون کنند. نویسندگان باستان تأیید می‌کنند که از این زمان تا پایان دورة ساسانی هفت خاندان با اسامی گوناگون نقش مهمی در ساختار سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران باستان ایفا ‌کرده‌اند. گبریاس یکی از اعضای هفت خاندان زمان داریوش اول است که در سنگنبشتة بیستون شخصی از قبیلة پاتیشْوَری خوانده می‌شود و در گل‌نبشته‌های باروی تخت‌جمشید و نقوش مهر برجای‌مانده آثاری از او دیده می‌شود. با توجه به این مدارک، به نظر می‌رسد که گبریاس در مقام خان قبیلة پاتیشوری یکی از بزرگ مالکان منطقة شمال غرب فارس و جنوب شرق خوزستان بوده و قلمرو قبیلة پاتیشوری نیز در همین ناحیه قرار داشته است. لیدوما (جنجان فعلی)، محل کشف آثار متعدد معماری هخامنشی، احتمالاً مرکز منطقه‌ای/ قبیله‌ای گبریاس بوده است. گوردخمه‌های صخره‌ای هخامنشی شرق بهبهان را نیز می‌توان بدو نسبت داد. این منطقه شدیداً تحت تأثیر فرهنگ و هنر عیلام قرار داشته و همان گونه که از مهر شخصی گبریاس برمی‌آید، او نیز از این نفوذ برکنار نمانده است.}, keywords_fa = {هخامنشیان,هفت خاندان,گبریاس,گل‌نبشته‌های تخت‌جمشید,فهلیان}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52666.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52666_029a6177d5dd007d5b7615f9664036cf.pdf} } @article { author = {Tafakkori Rezayi, Shojaʽ and Omidi, Abbas}, title = {Verbal Suffixes in Laki: Ergative Structure, Subject Agreement or Dependant Pronoun?}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {37-55}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52667}, abstract = {This study explores the person/number suffixes in Laki in a descriptive-analytic method. Having a broad distribution, these suffixes can attach to subject and object NPs, prepositions, and verbs. By considering the uniform syntactic behavior of subjects of transitive and intransitive predicates and it’s contrast with the behavior of objects of transitive predicates, the authors show that these suffixes are not ergative markers. The presence of these suffixes on prepositions as well as verbs, priority of verbal stem and not necessarily the first constituent of VP for hosting these endings and the agreement relation between these suffixes and direct objects evidences that viewing these suffixes as subject agreement markers is not on the right track. Finally, using evidenc like the uniformity of distribution of these suffixes with NPs and dependent personal pronouns, together with historical evidenc regarding the origination of verbal suffixes from pronouns, the authors argue that these suffixes are pronoun and are not fully converted into verbal agreement markers yet.}, keywords = {Laki,person/number suffix,ergativity,subject agreement,dependant pronoun}, title_fa = {پسوندهای فعلی در گویش لکی: ساخت ارگتیو، مطابقۀ فاعلی یا ضمیر پیوسته؟}, abstract_fa = {پسوندهای شخص و شمار در گویش لکی دلفان توزیع گسترده‌ای دارند و می‌توانند به گروه­های اسمی فاعلی و مفعولی، حروف اضافه و فعل اضافه شوند. رفتار نحوی یکسان فاعل بندهای لازم و متعدی و تقابل آنها با رفتار نحوی مفعول بند متعدی نشان می‌دهد که پسوندهای مذکور را نمی‌توان نشانة ساخت ارگتیو در این گویش تلقی کرد. به علاوه، شواهدی مانند حضور این پسوندها بر روی حروف اضافه، علاوه بر افعال، اولویت میزبانی ستاک فعل و نه لزوماً اولین سازة گروه فعلی و همچنین وجود مطابقه با مفعول صریح نافی تلقی پسوندهای مذکور به ‌عنوان نشانة مطابقة فاعلی است. همچنین شواهد توزیعی، مانند توزیع یکسان این پسوندها با گروه­های اسمی یا ضمایر غیرپیوسته و شواهد تاریخی، نشان می‌دهد که این پسوندها به نشانة مطابقه تبدیل نشده‌اند‌ و درواقع هنوز ضمیر هستند.}, keywords_fa = {گویش لکی,پسوند شخص و شمار,ساخت ارگتیو,مطابقۀ فاعلی,ضمیر پیوسته}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52667.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52667_4d27a7e27c30657ed1ca05ea598ef359.pdf} } @article { author = {Shojaee Esfahani, Ali}, title = {The Siting of Jay and Yahudiya Cities in the Rostāq-i Jay of Isfahan and the Change in the Seat of Power until the Rise of Seljuks}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {57-76}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52668}, abstract = {The cities of Jay in pre-Islamic and Yahudiya in the post Islamic period were located in a plain delimited from three sides by surrounding heights. This area, referred to in historical and geographical documents as the Rostāq-i Jay, was the most important rural district of Isfahan's khora. With rising of Buyids, they decided to change the seat of power from Jay to Yahudiya and consequently the construction of the city wall. Given the complete destruction of both city,s wall, the only data available on their location are limited to the texts and few archaeological traces. Therefore, while analyzing the reasons for change of hub in Isfahan from Jay to Yahudiya, the article tries to determine the location of walls of Jay and Yahudiya in Jay district on the basis of geographical and historical texts, archeological evidence, old maps and satellite photos, and traces them on the current city,s map.  }, keywords = {Historical geography,archaeology,Isfahan,Jay,Yahudiya,Buyids}, title_fa = {مکان‌یابی شهرهای جی و یهودیه در رستاق جی اصفهان و جابجایی مرکز قدرت تا برآمدن سلجوقیان}, abstract_fa = {شهر جی از دوران قبل از اسلام و شهر یهودیه در دوران اسلامی در دشتی قرار گرفته‌اند که از سه طرف به ارتفاعات، محصور شده‌اند. عمدۀ این محدوده در متون جغرافیایی دوران اسلامی به نام رستاق جی، مهم‌ترین رستاق خورۀ اصفهان، معروف بوده است. وجود رودخانۀ زاینده‌رود، که از میان رستاق عبور می­کند، و موقعیت کوه‌ها، که روی تمامی آن‌ها و برخی کوه‌های مجاورشان شواهدی از قلاع و استحکامات دیده می‌شود، در کنار قرار گرفتن رستاق جی در مرکز ایران، باعث شده تا شهر جی از قبل از اسلام تا قرن چهارم ﻫ.ق. مرکز خورۀ اصفهان و از مهم‌ترین شهرهای ایران ساسانی و جهان اسلام به‌شمار رود. در قرن چهارم ﻫ.ق. با حضور آل ­بویه و تصمیم آن‌ها برای انتقال مرکز قدرت از جی به یهودیه و در پی آن احداث دروازه­ها و سپس دیوار شهر یهودیه، از اهمیت جی کاسته و در عوض شهر یهودیه تبدیل به مرکز خورۀ اصفهان و یکی از مهم‌ترین شهرهای جهان اسلام و از مراکز اصلی ایالت جبال گردید. به این ترتیب، افول شهر جی در مقابل رشد شهر یهودیه ارتباط مستقیمی با روی کار آمدن حکومت آل ‌بویه و تصمیمات آن‌ها برای جابجایی مرکز قدرت از جی به یهودیه داشته است. امروزه با توجه به تخریب کامل دیوارهای هر دو شهر اطلاعات موجود از موقعیت آن‌ها محدود به نوشته‌های متون تاریخی و جغرافیایی، اندک شواهد باقی‌مانده از دیوار شهر یهودیه تا چند دهه پیش و بخش‌هایی از خندق آن تا به امروز و همچنین حفاری صورت‌گرفته در تپۀ جی است. با این همه، گویا با کمک متون جغرافیایی و تاریخی، شواهد باستان‌شناسانه، نقشه‌های قدیمی و تصاویر ماهواره‌ای کرونا بتوان دیوار شهر جی و شهر یهودیه را در رستاق جی مشخص و آن‌ها را روی نقشۀ فعلی شهر نمایان ساخت.}, keywords_fa = {جغرافیای تاریخی,باستان‌شناسی,خورۀ اصفهان,جی,یهودیه,آل ‌بویه}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52668.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52668_114908e44811b74d7a26f748a4f52f1d.pdf} } @article { author = {Salehi, Kourosh and Morsalpour, Mohsen and Koukabadi, Fatemeh}, title = {The Role of Buddhists in the Ilkhanid Rule}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {77-92}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52670}, abstract = {Formation of the Ilkhanid rule and conversion of Hulagu to Buddhism Let Buddhists to participate in Ilkhanid rule. Buddhists hadnot any role in Iranian politics before, and this was seen as a permission to them to take part in the statecraft. After this, many Buddhists migrated from China, Tibet, and the Uyghurestan to Iran. They built some temples which sought to convert people to Buddhism. Some of the  Ilkhanid Kings converted to Buddhism and like Hulagu and Abaqa Khan appointed some of Buddhists as their consultants. Buddhists developed area of their influence up to get involved in military and political affairs. They were in good position till Ghazan converted to Islam and left them between converting to Islam or leaving the country.}, keywords = {Mongols,the Ilkhanate,Their Political Affairs Buddhists,Bakhshis}, title_fa = {جایگاه بوداییان در ساختار حکومت ایلخانی}, abstract_fa = {تکوین حکومت ایلخانی در ایران و پذیرش آیین بودایی از سوی هلاکو زمینه را برای حضور بوداییان در ساختار حکومت فراهم نمود. بوداییان که پیش از این در مناسبات حکومتی در ایران نقشی نداشتند از این پس وارد ساختار حکومت شدند. با پذیرش آیین بودایی در میان تعدادی از ایلخانان، عدۀ زیادی از پیروان آیین بودا از سرزمین­های چین و تبت و ایغور به ایران مهاجرت کردند. بوداییان در سراسر قلمرو ایلخانی بتکده­های بودایی بر پا کردند و به اجرای آیین مذهبی خویش ­پرداختند. تعدادی از ایلخانان نیز پیرو آیین بودا شدند و از مشاورت بوداییان بهره می­بردند، چنانکه هلاکو و آباقاخان مشاوران بودایی در دربار خود داشتند. علاوه بر این، بوداییان در مناصب نظامی­ و حکومتی نیز به کار گرفته شدند. بوداییان تا زمان غازان در حکومت ایلخانی به فعالیت خود ادامه دادند، ولی با مسلمان شدن غازان­خان اوضاع آن­ها تغییر یافت، به طوری که وی بوداییان را مجبور به پذیرش اسلام یا ترک قلمرو ایلخانان نمود. اما پیش از آن بوداییان بعضی از بالاترین مناصب دربار را به دست آورده بودند و در کارهای سیاسی و مذهبی صاحب نفوذ بودند.}, keywords_fa = {مغولان,ایلخانان,بوداییان,بخشیان}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52670.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52670_29a8a93becd6dedd0bd1a9aa703fbd8f.pdf} } @article { author = {Goli, Ahmad and Imani, Behrooz}, title = {Malekan Family of Tabriz}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {93-106}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52673}, abstract = {One of the rich families of Azerbaijan during Mongol and Ilkhanid period was “Jamā‘at-e Malekān” of Tabriz. The persons of this family had rulership in Tabriz and its districts and were nobles and respected persons for the Mongol khans including Holagu (rule: 651-663). Some personalities of this family, like Malek Mahmūd, Amīr Majd al-Dīn Muhammad and Abu al-Majd Tabrizi, were poets and scholars and their poems and works are now available. Brief and scattered information about this family can be found in literary and historical sources and by joining them together some knowledge about the persons of this family may be obtained.}, keywords = {Azerbaijan,Malekān family of Tabriz,Safīne-ye Tabriz,Raudāt al-Jinān,Majma‘ al-Ādāb}, title_fa = {خاندان مَلِکان تبریز}, abstract_fa = {یکی از خاندان‌های محتشم آذربایجان در دورۀ مغولی و ایلخانی «جماعت ملکان» تبریز است. افراد این خاندان در تبریز و نواحی آن حاکمیّت داشتند و در نزد خانان مغول، از جمله هولاکوخان (حک  651 – 663)،  مقرّب و معزّز بودند. چندی از شخصیتهای آن، همچون ملک محمود، امیرمجدالدین محمّد و ابوالمجد تبریزی، شاعر و عالم بودند  و اشعار و آثاری از آنها در دست است. اطلاعات مختصر و پراکنده‌ای از این خاندان در منابع ادبی و تاریخی موجود است و با هم پیوستن این اطلاعات  می‌توان به شناخت چندی از افراد این خاندان دست یافت.}, keywords_fa = {آذربایجان,خاندان ملکان تبریز,سفینۀ تبریز,روضات‌الجنان,مجمع‌الآداب}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52673.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52673_6c742ef5dd23394aabf5e3b1bda77bb2.pdf} } @article { author = {Niknami, Kamal Aldin and Ghasemi, Reza}, title = {A Study on the Seleucid Bullae Based on the Analyzing Seal Impressions}, journal = {Iranian Studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {107-121}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2252-0643}, eissn = {2676-4601}, doi = {10.22059/jis.2014.52675}, abstract = {The Seleucid Seals and bullae play a significant role in understanding the administration and social structures of this period. Due to the limitations in the Seleucids sigillographic study, a wide variety of administrative archives of bullae found from important sites such as Qumis, Susa, Babylon, Nippur and Kadesh are waiting for the researchers to deal with the bullae’s various aspects. Apart from the hellenistic style, characteristic of bullae, they generally are bearing the impressions concerning the political and social status of Seleucid officials as well as the bureaucratic economic system of the Seleucid society. It seems that there has been association between the iconography of the seal and its owner’s social or political status. In some cases, the iconography of the seal could have been served to realize either the role of seal owners or his professional status because the privilege of some of iconographic motif of the seals were reserved for a certain class of nobility.}, keywords = {Seleucids,Sigillography,Bullae,Seleucid commercial interactions and system of taxation}, title_fa = {مروری بر بایگانی‌های دورۀ سلوکی با تکیه بر مطالعۀ اثر مهرها}, abstract_fa = {مهرها واثر مهرها از جمله مدارک ارزشمند جهت مطالعۀ ساختار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دورۀ سلوکی محسوب می­شوند. به سبب کمبود مطالعه و پژوهش­های منسجم در این زمینه، مجموعه­های بزرگی از بایگانی­های اداری سلوکی ناشناخته باقی مانده­اند. از جمله محوطه­های شاخص دارای اثر مهر و اسناد بایگانی‌شده این دوره، می­توان به شهرهای قومس، شوش، اروک، نیپور، بابل، سلوکیه و کدش اشاره نمود که هزاران نمونة ارزشمند را در خود جای داده­اند. اثر مهرهای بایگانی‌شدۀ این دوره حاکی از گرفتن مالیات، معاملات گوناگون از جمله آزادی برده، خرید و فروش نمک و زمین در حضور شاهدان و تحت نظارت مستقیم مقامات اداری است. اثر مهرهای مذکور اغلب دارای مضامین هلنیستی‌اند و برخی از آنها به همراه اسناد وکتیبه­های یونانی به دست آمده­اند. با توجه به نقوش و کتیبه­های اثر مهرها می‌توان به گسترش ارتباط تجاری میان شرق و غرب به مرکزیت بین النهرین و شهر سلوکیه پی برد که نقشی بسیار حیاتی را در اقتصاد امپراتوری سلوکی ایفا می‌نموده است.}, keywords_fa = {دورۀ سلوکی,سلوکیه,بایگانی,اثر مهرها,تجارت و مالیات}, url = {https://jis.ut.ac.ir/article_52675.html}, eprint = {https://jis.ut.ac.ir/article_52675_d8e962b7b2ead06ea69467cfe8cdb13b.pdf} }