احمد پوراحمد؛ رحمت اله فرهودی؛ سعید زنگنه شهرکی؛ طهورا شفاعت قراملکی
چکیده
بافت تاریخی مجموعهای از آثار تمدن گذشتگان میباشد که ارزش و فرهنگ یک شهر را نشان میدهد. این بافت مجموعهای از کیفیتهای مطلوب در جهت بهرهمندی جوامع برشمرده میشود. بازآفرینی شهری به دنبال حل مشکلات ناشی از ابعاد گوناگون زندگی میباشد. گردشگری پایدار در هماهنگی با محیط، جامعه و فرهنگهای محلی عمل میکند و میتواند به عنوان ...
بیشتر
بافت تاریخی مجموعهای از آثار تمدن گذشتگان میباشد که ارزش و فرهنگ یک شهر را نشان میدهد. این بافت مجموعهای از کیفیتهای مطلوب در جهت بهرهمندی جوامع برشمرده میشود. بازآفرینی شهری به دنبال حل مشکلات ناشی از ابعاد گوناگون زندگی میباشد. گردشگری پایدار در هماهنگی با محیط، جامعه و فرهنگهای محلی عمل میکند و میتواند به عنوان رویکرد مناسب برای بازآفرینی باشد. هدف از پژوهش اولویتبندی گونههای گردشگری به منظور بازآفرینی بافت تاریخی میباشد که به این منظور در پی پاسخگویی به این سؤال میباشیم که کدام یک از گونههای گردشگری برای بازآفرینی بافتهای تاریخی بخصوص بافت تاریخی تبریز مناسب میباشد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا ابعاد بازآفرینی شهری و گونههای مختلف گردشگری مورد بررسی قرار گرفتند. جامعهی آماری تحقیق حاضر را خبرگان گردشگری و شهرسازی (اساتید دانشگاه) تشکیل میدهند که در ارتباط با موضوع پژوهش هم از نظر نظری و هم از نظر مصداقی در ارتباط با نمونهی موردی (شهر تبریز) دانش و تخصص لازم را دارا بودهاند. با توجه به نبود چارچوب نظری و عدم شناخت کافی از تعداد جامعهی آماری و همچنین با توجه به ماهیت و هدف تحقیق، با استفاده از ترکیبی از روشهای نمونهگیری غیراحتمالی از قبیل روشهای هدفمند یا قضاوتی (معیار- محور)، زنجیرهای (گلوله برفی) و سهمیهای و داوطلبانه (اعضای در دسترس) به انتخاب تعداد اعضای مورد نیاز پنل خبرگان از میان افراد واجد شرایط اقدام شد؛ حداکثر تعداد افراد برای رسیدن به اجماع در نظرات 30 نفر تعیین گردید. نتایج از طریق نرمافزار SPSS و با کاربرد آزمون دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. سپس ارتباط هر یک از گونههای گردشگری با اهداف بازآفرینی بافت تاریخی مشخص گردید. در انتها راهبردها و سیاستهایی در جهت توسعهی گونههای گردشگری که ارتباط بیشتری با بازآفرینی بافتهای تاریخی دارند ارائه گردید. نتایج حاکی از آن است که بازآفرینی بافت تاریخی با رویکرد گردشگری باید با الویتدهی به گردشگری تاریخی (0.072)، فرهنگی (0.070)، هنری (0.061)، خلاق (0.058)، اجتماعی (0.055)، تفریحی (0.053)، غذا (0.052) صورت پذیرد.