مقایسۀ شمایل‌شناختی انگارۀ شکار میترا در دیوارنگارۀ دورااروپوس و نقش‌برجستۀ شاه شکارگر در تاق بستان

مهدی قادرنژاد حمامیان؛ عبدالله آقائی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22059/jis.2022.340039.1097

چکیده
  شکار از نخستین اعمالی است که بشر در طول تاریخ خود همواره سعی در تصویر آن داشته‌است. در ایران باستان شکار نقش دینی و آیینی داشته و از جایگاه مهمی برخوردار بوده‌است. در این میان، میترائیسم یکی از ادیانی است که به انگارۀ شکار از راه تصویر کردن آن استمرار بخشیده‌است. یکی از این تصاویر، صحنۀ شکار میترا در مهرابۀ دورااروپوس است. تکرار این ...  بیشتر

بازشناخت نشانۀ پرنده در نقاشی‌های پیکره نگاری دورۀ اول قاجار با آرا پانوفسکی

الهه پنجه باشی

دوره 9، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22059/jis.2019.73429

چکیده
  در زمان معاصر نشانه در مرکز توجه انسان قرارگرفته و ازجمله موضوعاتی است که به‌طور عمده مورد بازاندیشی واقع‌شده است. نقاشی دورۀ قاجار در دهه‌های اخیر، شاهد تحول و تقویت خوانش نشانه‌های تصویری بوده است. یکی از نشانه‌های اصلی در هنر دورۀ اول قاجار نشانه پرنده است به‌وفور در هنر نقاشی این دوران‌دیده می‌شود. پانوفسکی با طرح تفسیر شمایل­شناسانه ...  بیشتر